ארץ ישראל נקנית בייסורים | פרשת האזינו

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר האזינו | לכבוד.. .אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

(דברים לב-מג) "וכפר אדמתו עמו". כי אמרו חז"ל (ברכות ה,א) ארץ ישראל נקנית בייסורים, וכמ"ש תניא רבי שמעון בן יוחאי אומר שלוש מתנות טובות נתן הקב"ה לישראל וכולן לא נתנם אלא ע"י ייסורין, אלו הן:

תורה וארץ ישראל והעולם הבא.

ארץ ישראל מנין? דכתיב (דברים ה-ח) כי כאשר ייסר איש את בנו, ה' אלקיך מייסרך, וכתיב בתריה (שם ח-ז) כי ה' אלקיך מביאך אל ארץ טובה. ואמרו (שם) יסורין מכפרים וממרקים כל עוונותיו של אדם. ואמרו חז"ל (כתובות קיא, א. ירושלמי כלאים (פ"ט ה"ג), מדרש שמואל פי"ז-א) ארץ ישראל מכפרת.

ארץ ישראל נקנית בייסורים | פרשת האזינו

ודבר זה ידוע ומפורסם מהמציאות שיושבי ארץ ישראל אין להם מנוחה מהאויבים הגלויים כהערבים הפלשתינאים ורוב ככל הערבים, וכן מהאויבים המתוחכמים, אפילו אלה שפה ושם מחניפים בפיהם ושבע תועבות בלבם כהאומות הנוצריות למיניהם.

וגם שומרי תורה בארץ ישראל נמצאים בגלות הציונים והחילונים אשר השקט לא יוכלו ולא נותנים מנוחה. ואמרו חז"ל (ספרי-כאן) וכפר אדמתו עמו [וכי האדמה מכפרת על חטאים ועוונות, אלא] היה רבי מאיר אומר כל היושב בארץ ישראל, ארץ ישראל מכפרת עליו, שנאמר (ישעיה לג-כד) העם היושב בה נשוא עוון. ועדיין הדבר תלוי ועומד בספק, אין אנו יודעים אם פורקים עוונותיהם עליה (פירש הראב"ד פורקים מעליהם), ואם נושאים עוונותיהם עליה? כשהוא אומר וכפר אדמתו עמו, הוי פורקים עוונותיהם עליה, ואין נושאים עוונותיהם עליה.

וכן היה רבי מאיר אומר כל הדר בארץ ישראל וקורא קריאת שמע שחרית וערבית ומדבר בלשון הקודש – הרי הוא בן העולם הבא. ואמרו (כתובות קיא, א) [על מה מכפרת האדמה] אמר רב ענן כל הקבור בארץ ישראל כאילו קבור תחת המזבח, כתיב הכא (שמות כ-כ) מזבח אדמה תעשה לי, וכתיב התם "וכפר אדמתו עמו".

עולא הוה רגיל דהוה סליק לארץ ישראל, נח נפשיה דעולא (נפטר) בחוץ לארץ, אתו אמרו ליה לרבי אלעזר, אמר רבי אלעזר אנת עולא על אדמה טמאה תמות? אמרו התלמידים לרבי אלעזר, והלא ארונו של עולא בא מחוץ לארץ לארץ ישראל? אמר להם "אינו דומה קולטתו מחיים לקולטתו לאחר מיתה".

עוד אמרו חז"ל (סיפרי-פיסקא שלג) הרנינו גוים עמו. דם עבדיו יקום ונקם ישיב לצריו, וכפר אדמתו עמו. למחר כשהמקום מביא גאולה לישראל.. דם עבדיו יקום ונקם ישיב, שתי נקמות, נקם על הדם, ונקם על החמס, ומניין את אומר שכל חמס שחמסו הגוים את ישראל מעלה עליהם כאילו דם נקי שפכו שנאמר (יואל ד-ב) וקיבצתי את כל הגוים והורדתים אל עמק יהושפט וכו' מחמס בני יהודה אשר שפכו דם נקי בארצם, (שם ד-ב) באותה שעה (שם-ד, כ-כא) ויהודה לעולם תשב, ונקיתי דמם לא נקֵיתי. וכפר אדמתו עמו. מניין אתה אומר שהריגתם של ישראל ביד אומות העולם כפרה היא להם לעולם הבא? שנאמר (תהלים עט, מ) מזמור לאסף אלקים באו גוים נחלתך, (שם ג) שפכו דמם כמים.

ואשרינו יושבי ארץ ישראל שאנו זוכים לשבת בצילא דמהימנותא, ותמיד עיני ה' אלקיך בה מראשית השנה עד אחרית שנה (דברים יא,יב), ואין רגע ושניה, אשר אין השגחתו המיוחדת עלינו ועיניו פקוחות עלינו לטובה ולברכה ולהשפיע עלינו מיטב הברכות בגשמיות ורוחניות.

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה