תפילה בקברי צדיקים
ידוע שבימי אלול יש עניין גדול מאד ללכת להתפלל בקברי צדיקים ששם המקום מסוגל לתשובה ולקבלת התפילות, על כן הבאנו לפניכם תפילה שטוב לומר בקברי צדיקים – יהי' רצון שיתקבלו תפילות עם ישראל בחן בחסד וברחמים – ותשאו ברכה בכפיכם ! למאמר השלם על מעלת התפילה בקברות צדיקים כנסו >> קברי צדיקים.
אומר רבי נתן מברסלב : הִשְׁתַּטְּחוּת עַל קִבְרֵי צַדִּיקִים אֲמִתִּיִּים שֶׁהוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד וּמוֹעִיל מְאֹד לַעֲבוֹדַת ה' יִתְבָּרַךְ לִזְכּוֹת לָצֵאת מֵהָרַע שֶׁלּוֹ וְלָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ.
כִּי יֵשׁ בְּנֵי אָדָם שֶׁנָּפְלוּ כָּל כָּךְ בַּעֲוֹנוֹתֵיהֶם עַד שֶׁנֶּאֱחָז בָּהֶם הָרַע כָּל כָּךְ עַד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לָהֶם בְּשׁוּם אֹפֶן לָשׁוּב לַה' יִתְבָּרַךְ רַק עַל יְדֵי שֶׁבָּאִין עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים וְאָז נִכְלָלִין בְּנִשְׁמַת הַצַּדִּיק שֶׁמֵּת שֶׁהוּא עוֹסֵק תָּמִיד לְבָרֵר בֵּרוּרִים וְהוּא בְּכֹחוֹ הַגָּדוֹל שֶׁגָּדוֹל בְּמִיתָתוֹ יוֹתֵר מִבְּחַיָּיו הוּא יָכוֹל לְבָרֵר אֲפִלּוּ הַנְּשָׁמוֹת שֶׁנָּפְלוּ מְאֹד מְאֹד.
אֲבָל אַף עַל פִּי כֵן הַבַּעַל בְּחִירָה אִי אֶפְשָׁר לְבָרְרוֹ בְּעַל כָּרְחוֹ כִּי אִם כְּשֶׁבָּא עַל הַקֶּבֶר בִּמְקוֹם גְּנִיזָתוֹ הַקְּדוֹשָׁה וּמְעוֹרֵר עַצְמוֹ בִּתְשׁוּבָה שֶׁאָז יֵשׁ כֹּחַ לְהַצַּדִּיק לְבָרְרוֹ בְּכֹחוֹ הַגָּדוֹל וּלְהוֹצִיאוֹ מִמָּקוֹם שֶׁנָּפַל לְשָׁם וּלְתַקְּנוֹ אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ לְהִתְתַּקֵּן בְּשׁוּם אֹפֶן וְכַנַּ"ל: (ליקוטי הלכות, חושן משפט ב הלכות נזיקין.)
בברכת התורה ולומדיה ישיבת ברסלב מאיר.
תפילה בקברי צדיקים
(מספר לשון חכמים ח"ב סי' כב)
שָׁלוׄם עָלֶיךָ אֲדוׄנִי הַצַּדִיק, שָׁלוׄם לְךָ וְשָׁלוֹם עַל מִשְׁכָּבְךָ, שָׁלוׄם עַל נַפְשְׁךָ הַקְּדוׄשָׁה וְהַטְהוׄרָה. אֲשְׁרֶיךָ שָׁזָכִיתָ לָלֶכֶת בְּדַרְכֵי יוׄצְרֶךָ וּלְעָבְדוׄ וּלְיִרְאָה אוׄתוׄ. וְעָשִׂיתָ מִצְוֹת וּמַעֲשִׂים טוׄבִים. עַל כֵּן גָדוׄל שְׂכָרְךָ וְהַקָּדוׄשׁ בָּרוּךְ הוּא יָחִישׁ תְּחִיָתְךָ וִימַהֵר עֲמִידָתְךָ. וְנִזְכֶּה וְנִחְיֶה לִרְאוׄת פָּנֶיךָ הַמְאִירִים וּמַזְהִירִים כְּזֹהַר הָרָקִיעַ. וּזְכוּתְךָ תַעֲמֹד לָנוּ וְתוֹרָתְךָ מָגֵן בַּעֲדֵנוּ. וְתִהְיֶה נִשְׁמָתְךָ צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים וְהַשָּׁלוֹם אֶת יְיָ אֱלֹהִים.
יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוׄד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוׄתָם. רַנְּנוּ צַדִּיקִים בַּיְיָ לַיְשָׁרִים נָאוָה תְהִלָּה. אוֹר זָרוּעַ לַצַּדִּיק וּלְיִשְׁרֵי לֵב שִׂמְחָה.
רִבּוׄן הָעוֹלָמִים וַאֲדוׄנֵי הָאֲדוֹנִים אָב הָרַחֲמִים, גָלוּי וְיָדוּעַ לְפָנֶיךָ כִּי בָּשָׂר אֲנַחְנוּ וְאֵין בָּנוּ כֹּחַ לְכַוֵּן וּלְיַחֵד יִחוּדֵי שְׁמוׄתֶיךָ הַקְּדוֹשִׁים הָרְאוּיִים לְיַחֵד וּלְזַוֵג בְּהִשְׁתַּטְּחוּת עַל קִבְרֵי הַצַּדִּיקִים. וְגַם אֵין אִתָּנוּ יוׄדֵעַ שָׁרְשֵׁי הַיִחוּדִים וְזִוּוּגֵי הַמִּדּוֹת הַקְדוֹשׁוֹת לְדַבְּקָא נַפְשָׁא בְּנַפְשָׁא וְרוּחָא בְּרוּחָא.
עַל כֵּן יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתִּהְיֶה חֲשׁוּבָה וּמְקֻבֶּלֶת וּרְצוּיָה לְפָנֶיךָ בִּיאָתֵנוּ עַל קֶבֶר הַצַּדִּיק הַזֶה כְּאִילּוּ כִּוַּנּוּ וְיִחַדְנוּ הַיִחוּדִים וְזִוּוּגֵי הַמִּדּוֹת הַקְדוֹשׁוֹת בִדְבֵקוּת נַפְשָׁא בְּנַפְשָׁא וְרוּחָא בְּרוּחָא לְהַאֲצִיל עָלֵינוּ רוּחַ טָהֳרָה וּקְדֻשָׁה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת יְיָ. וְתִתְעוֹרֵר נֶפֶשׁ הַצַּדִּיק הַזֶה לְהִתְפַּלֵּל עָלֵינוּ. וְתַמְלִיץ טוֹב בַּעֲדֵנוּ וְיִתְעוֹרְרוּ הָרַחֲמִים הַגְּדוֹלִים לְזָכְרֵנוּ בְּזִכְרוֹן טוֹב מִלְפָנֶיךָ, וְנִזְכֶּה לְטוֹבָה וְלִבְרָכָה לְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים. לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם.
וִיהֵא רַעֲוָא דְתִתְעַר נֶפֶשׁ הַצַּדִיק הַזֶה (יזכיר שם הצדיק [הקברות צדיקים, או יום הילולת הצדיק] שבו הוא מתפלל) וְתֶהֱוֵי סַלְקָא וְאָזְלָא וְשָׁאטָא לְגַבֵּי אַבָהָן דְמִיכֵי חֶבְרוֹן לְאוֹדָעָא לְהוּ צְלוֹתָא וּבָעוּתָא דַּאֲנָא בָּעֵי וּמַצְלֵי וּמִתְחַנֵּן בְּהַאי שַׁעְתָּא. וְתִתְחַבֵּר וְתִתְעַטַּר בִּזְכוּתָא דַּאֲבָהַן וְתֵעוּל בְּהַהוּא פִּתְחָא דִּבְגַן עֵדֶן, אוֹדְעָא לְרוּחַ וְרוּחַ סָלִיק וְאִתְעַטַּר וּמוֹדַע לִנְשָׁמָה. וּנְשָׁמָה אוֹדְעָא לְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְכֻלְּהוּ בָעָאן רַחֲמֵי עֲלָן, וְחָס קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עֲלָן בְּגִינֵיהוֹן. וּבְגִין זְכוּתָא דְּכֻלְּהווּ צַדִיקַיָּא דְּזָכוּ לְמִדַת כָּבוֹד דִּלְעֵילָא, וְזָכוּ לְקַשֵׁר קִשְׁרָא עִלָּאָה, קִשְׁרָא קַדִּישָׁא, קִשְׁרָא דִמְהֵימְנוּתָא. וְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יָרִיק עֲלָן בִּרְכָאן מִמַּבּוּעַא דְּנַחֲלָא וְיִתְקַיְּמוּן גַּבָּן כֻּלְּהוּ בִּרְכָאן בְּדִיל שְׁמֵהּ רַבָּא.
אָנָּא יְיָ אָבִינוּ מַלְכֵּנוּ אָבִינוּ אָב הָרַחֲמָן, עֲשֵׂה לְמַעַן שִׁמְךָ הַגָּדוֹל, וּלְמַעַן זְכוּת אַבְרָהָם וְיִצְחָק וְיַעֲקֹב, וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן וְיוֹסֵף וְדָוִד וּפִנְחָס וּשְׁלֹמֹה, וּלְמַעַן זְכוּת כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַחֲסִידִים, וּלְמַעַן זְכוּת הַצַּדִּיק הַזֶה, וְתָחוּס וְתַחְמֹל וּתְרַחֵם עָלַי וְעַל כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל וּתְחַיֵּינוּ חַיִּים אֲרוּכִים טוֹבִים וּמְתֻקָּנִים, וְתִפְרֹשׂ עָלֵינוּ סֻכַּת שְׁלוֹמֶךָ, וְתַקְּנֵנוּ בְּעֵצָה טוֹבָה מִלְּפָנֶיךָ, וּתְמַלֵּא יָדֵינוּ מִבִּרְכוֹתֶיךָ וּמֵעֹשֶׁר מַתְּנוֹת יָדֶיךָ. וְתוֹרֵנוּ הַדֶּרֶךְ הַטּוֹב אֲשֶׁר נֵלֵךְ בּוֹ וְהַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר נַעֲשֶׂה. (ויוסיף לשאול על צרכיו ועל עניניו כאשר יחפוץ).
ויאמר התפילה בקברות צדיקים או בימי הילולה של צדיק :
ובכן אנא ה' המקשיב לקול תפלת עמך בית ישראל הקשב נא לאמרי פי כי על כן הנה באתי להפיל תחנתי לפניך בעמדי על (אם הוא בבית הקברות יאמר: מצבת קבורת כל הצדיקים וכל המתים שבחצר מות הזה ובכללם על) מצבת קבורת הצדיק (יזכיר את שם הצדיק) הטמון פה,
והנני משמיעך את שאלותי מעל גבי המצבה שעליה מושב הנפש בכדי שהנפש תודיע לרוח והרוח לנשמה והנשמה לקודשא בריך הוא, בכדי שיחוס על העולם השרוי בצער וישראל גולים ונדחים ומטולטלים וסובלים כמה יסורין למען שמך, וכל זמן שישראל בגלות שכינה עמהם בגלות שנאמר בכל צרתם לו צר, ולא על צערי בלבד אני מתחנן ומבקש כי דיו לעבד להיות כרבו. כי אם על גלות השכינה ועל שמך הגדול המחולל בגויים. עד מתי אויב ינאץ שמך? עד מתי לא תרחם על עדת סגולתך? אם השכינה בגלות, מלכא בלא מטרוניתא לא איתקרי מלכא, כנזכר בזוהר הקדוש.
ובכן עשה למען קדושת שמך המחולל בעמים, והחזר העטרה ליושנה, ופרוק שכינתא מעפרא, והשב הבנים לגבולם, ובנה להם מקדשך, וירושלים על תילה תחזור כבתחילה במהרה בימינו אמן. ובזכות מזמורי התהילים (ואם למד דבר אחר יאמרנו) ובזכות תורתנו הקדושה תתעוררו אתם הצדיקים (אם נמצא בבית קברות יאמר: השוכנים בחצר מות הזה) ובפרט אתה הצדיק [פלוני] הטמון פה, ותעלו בתפילה לפני נורא עלילה עבור עדת סגולתו, ישראל עם מרעיתו.
ואם איני יודע לעורר אתכם, הרי למוד שלמדתי במאמרי הזוהר הקדוש אשר עי"ז דבבו שפתי ישנים רשב"י וחבריו זיע"א אשר הם יודעים לעורר נשמות הצדיקים, יתעוררו ויעוררו אתכם ואת ישני חברון אבות העולם ומשה רעיא מהימנא. ויעמדו כולם בתפילה [לצרת רבים יאמר: בעד כל עמו ישראל, השרויים בצרה הגדולה הזאת (ומזכירים את הצרה)] [והיחיד אומר: בעדי, להושיעני מצרתי, ובעד כל עמו ישראל ובפרט אני עבדך [פלוני בן פלוני, (ויפרט בקשתו)] ובזכותכם הנזכרים, האל יעמוד מכסא דין וישב על כסא רחמים וירחם עלי[נו] ועל כל עמו ישראל, שאם יאבד ח"ו בגלות מה תעשה לשמך הגדול, ומי יזכיר עוד שמך? ועשה למען שמך ולמען תורתך ונקום נקמת דם עבדיך השפוך, ובזכות הצדיקים והחסידים ועושי רצונך, חמול עלינו ועל טפנו ועל עוללנו ועל כל עמך בית ישראל, ומלא כל משאלות לבנו לטובה לעבודתך וליראתך,
ויהיו כל מעשינו לשם שמים, לעשות נחת רוח לפניך דוקא, ולאקמא שכינתא מעפרא, ומלטינו מיצר הרע ומעין הרע ומכל חולאים רעים ונאמנים, ואל יארע בנו ובזרעינו שום פסול ח"ו, ותזכך נשמתנו ותזכנו להיות מיראי ה' וחושבי שמו, ותפרנסנו פרנסה טובה ממתנת ידך המלאה והרחבה לחם לאכול ובגד ללבוש, ותמלא כל מחסורנו, כדי שנוכל לעבוד עבודת הקודש בשמחה ובטוב לבב, ובזכות רחל אמנו תשיב בנים לגבולם, ותבנה בית קדשנו ותפארתנו ונגילה ונשמחה בך, והיה ה' למלך על כל הארץ במהרה בימינו אמן. (מספר שיח יצחק).
תפילה בקברי צדיקים
(מתוך ליקוטי תפילות של ברסלב, תפילה לג)
אַתָּה יְהוָה יָדַעְתָּ אֶת לְבָבִי, כִּי כָל דִּבְרֵי תְחִנּוֹתַי וּבַקָּשׁוֹתַי וְכָל תִּקְוָתִי וּמִבְטָחִי עֲדַיִן הוּא רַק עַל זְכוּת וְכחַ הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים אֲשֶׁר אָנוּ חוֹסִים בְּצֵל כַּנְפֵיהֶם, עַל כֵּן עֲלֵיהֶם אֲנִי נִשְׁעָן לְבַקֵּשׁ מִמְּךָ כָּל אֵלֶּה, כִּי כחָם הַגָּדוֹל מַסְפִּיק אֲפִלּוּ עָלַי, אֲפִלּוּ בְּהִתְרַחֲקוּתִי הֶעָצוּם מְאד בְּלִי שִׁעוּר וָעֵרֶךְ,
אַף עַל פִּי כֵן בְּכחָם הַגָּדוֹל אֲנִי בָּטוּחַ וְנִשְׁעָן וְנִסְמָךְ וְנֶאֱחָז, שֶׁעֲדַיִן יֵשׁ לִי תִּקְוָה לִזְכּוֹת לְכָל מַה שֶּׁבִּקַּשְׁתִּי מִלְּפָנֶיךָ, וְיוֹתֵר וְיוֹתֵר מִזֶּה כִּי רַחֲמֶיךָ לא כָלִים וּזְכוּת וְכחַ וּגְבוּרַת כָּל הַצַּדִּיקִים הָאֲמִתִּיִּים אֵינוֹ נִפְסָק לְעוֹלָם
וְאֵין שׁוּם סִטְרָא דִּמְסָאֳבָא שֶׁתּוּכַל לַעֲמד נֶגֶד קְדֻשָּׁתָם וּמַעֲלָתָם וְגָבְהָם וְתָקְפָּם וְחָזְקָם וְכחָם וּגְבוּרָתָם וּזְכוּתָם וְכחָם הַגָּדוֹל יַעֲזר וְיָגֵן וְיוֹשִׁיעַ לָנוּ וּלְכָל הַחוֹסִים בָּהֶם, כִּי גְדוֹלִים צַדִּיקִים בְּמִיתָתָם יוֹתֵר מִבְּחַיֵּיהֶם, וְהֵם נִקְרָאִים חַיִּים תָּמִיד.
וּתְזַכֵּנִי לִהְיוֹת רָגִיל בְּיוֹתֵר לָבוֹא עַל צִיּוּן קִבְרֵיהֶם הַקְּדוֹשִׁים, וּלְהִשְׁתַּטֵּחַ שָׁם, וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתִי לִפְנֵיהֶם בֶּאֱמֶת, כְּאִלּוּ הָיוּ בַּחַיִּים חַיּוּתָם וְיוֹתֵר וְיוֹתֵר, [ואם אין בידי לבוא לשם, לפחות יזכירו ויתפללו עלי אחרים אשר תמכתי ידיהם לנסוע לשם ותהיה מצוה זו לזכות] שְאֶזְכֶּה לְעוֹרֵר רַחֲמֵי לִבָּם עָלַי וְיֶהֱמוּ וְיִכְמְרוּ רַחֲמֵיהֶם עָלַי, אֲשֶׁר אֲנִי כָּלוּא וְסָגוּר כָּל כָּךְ שָׁנִים בִּמְקוֹמוֹת כָּאֵלּוּ הָרְחוֹקִים מִמְּךָ כַּאֲשֶׁר הֵם יוֹדְעִים בְּבֵרוּר כָּל עִנְיָנֵינוּ וּמַהוּתֵנוּ בָזֶה הָעוֹלָם הָעוֹבֵר מִתְּחִלָּה וְעַד סוֹף
וְהֵם יוֹדְעִים עצֶם הָרַחֲמָנוּת שֶׁיֵּשׁ עַל הָאָדָם הָעוֹבֵר בָּעוֹלָם הַזֶּה "כְּאוֹרֵחַ נָטָה לָלוּן", וְאֵינוֹ חוֹשֵׁב עַל אַחֲרִיתוֹ מַה יַּעֲשֶׂה בָּעוֹלָם הָעוֹמֵד וְהַקַּיָּם לָעַד וּלְנֵצַח נְצָחִים מָרָא דְעָלְמָא כּלָּא, הַגּוּף שֶׁלָּךְ וְהַנְּשָׁמָה שֶׁלָּךְ חוּסָה עַל עֲמָלָךְ וַעֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ, וְעָזְרֵנִי וְהוֹשִׁיעֵנִי יְשׁוּעָה שְׁלֵמָה וַאֲמִתִּיִּית:
מאמר על גודל מעלת השתטחות על קברי צדיקים
קרדיט ל – אתר תפילות ישראל