שיחות הר"ן נח
כְּשֶׁחוֹשְׁבִין תּוֹרָה,
צָרִיךְ לִהְיוֹת חוֹשֵׁב הַדְּבַר תּוֹרָה שֶׁרוֹצֶה לְחַדֵּשׁ בָּהּ –
לַחֲשֹׁב וְלַחֲזֹר בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ אוֹתוֹ הַפָּסוּק אוֹ אוֹתוֹ הָעִנְיָן כַּמָּה וְכַמָּה פְּעָמִים הַרְבֵּה מְאֹד,
וְלִהְיוֹת נוֹקֵשׁ וְדוֹפֵק עַל הַפֶּתַח עַד שֶׁיִּפְתְּחוּ לוֹ.
יֵשׁ דָּבָר שֶׁפּוֹרֵחַ בַּמַּחֲשָׁבָה, כְּמוֹ זְרִיקָה.
וְאַחַר כָּךְ פּוֹרֵחַ מֵהַמַּחֲשָׁבָה,
וְצָרִיךְ שֶׁיִּהְיֶה לָזֶה בְּרִיָּה וְאִישׁ חַיִל כַּנַּ”ל,
לִרְדֹּף וְלָרוּץ אַחֲרֶיהָ לְהַשִּׂיגָהּ.
(אמר המעתיק: ודבר זה נצרך לכמה עניינים שרוצים להשיג ברוחניות וגשמיות, ובעניין העקשנות – צריך להיות בעל דרך ארץ ולא חוצפן שדופק בדלת בעזות פנים ועושה רעש, רק בדרך ארץ וברחמים כעני הדופק בשער).
שיחות הר"ן נט – לעניין חינוך הילדים
מְסֻגָּל יוֹתֵר לַבָּנִים:
לִהְיוֹת רָחוֹק מֵהֶם.
לִבְלִי לִהְיוֹת דָּבוּק בָּהֶם,
לְשַׁעֲשֵׁעַ בָּהֶם בְּכָל פַּעַם.
רַק לִבְלִי לְהִסְתַּכֵּל עֲלֵיהֶם כְּלָל.
(אמר המעתיק: רבינו בטח לא התכוון להפקיר את הילדים אלא הכוונה, לא להיות כל הזמן מסביבם, ולפנקם.. אבל בטח שצריך לתת את הצומת לב הנדרשת ולהיות ער למעשיהם וחינוכם.)