שבת הגדול

נִכְנַס לִבְרִית בְּשַׁבַּת הַגָּדוֹל

לֵדָתוֹ של רבינו נחמן מברסלב הָיְתָה בִּקְהִלַּת-קדֶשׁ מֶזְבּוּז, וְנִכְנַס לִבְרִית מִילָה בְּשַׁבַּת הַגָּדוֹל. וְכָל שְׁנוֹתָיו הָיוּ כְּפִי הַנִּשְׁמָע בְּעֶרֶךְ אַרְבָּעִים שָׁנָה פָּחוֹת מְעַט. כִּי בִּשְׁנַת הָאַרְבָּעִים נִפְטַר וְנִסְתַּלֵּק לְמַעְלָה לְמַעְלָה בְּיֶרַח הָאֵתָנִים בֶּחָג בְּיוֹם שְׁלִישִׁי יוֹם רְבִיעִי שֶׁל סֻכּוֹת ח"י תִּשְׁרֵי תקע"א בְּאוּמֶין הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַר בָּהּ בַּחַיִּים חַיּוּתוֹ לִשְׁכַּב שָׁם כַּמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר. וְאַחַר-כָּךְ שָׁמַעְתִּי שֶׁשְּׁנוֹתָיו לא הָיוּ כִּי אִם שְׁלשִׁים וּשְׁמוֹנֶה שָׁנָה וָחֵצִי וּכְפִי הַנִּרְאֶה כָּךְ הָאֱמֶת. (וְיָדוּעַ כִּי בִּשְׁנַת תקל"ב הָיָה ראשׁ-חֹדֶשׁ נִיסָן בְּשַׁבָּת וְזֶה הַיּוֹם שֶׁנּוֹלַד בּוֹ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה לִשְׁנֵי הַדֵּעוֹת הַנַּ"ל)

מקום לידתו וישיבתו ונסיעותיו וטלטוליו  קד

תחנונים

הַגְּאֻלָּה שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם

עִקַּר הַגְּאֻלָּה שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם וְעִקַּר הַנִּסִּים וְנִפְלָאוֹת שֶׁהָיוּ אָז, שֶׁשִּׁדֵּד הַמַּעֲרָכָה וּבִטֵּל הַטֶּבַע וְגִלָּה הַשְׁגָּחָתוֹ יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם, הַכּל נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת קֵץ הָאַחֲרוֹן, הַיְנוּ מֵאוֹר הַהַשְׁגָּחָה שֶׁתִּתְגַּלֶּה לֶעָתִיד, כִּי אָז תִּתְבַּטֵּל הַטֶּבַע לְגַמְרֵי. וְזֶה בְּחִינַת שַׁבָּת, שֶׁהוּא עָלְמָא דְאָתֵי, שֶׁכֻּלּוֹ שַׁבָּת, שֶׁמִּשָּׁם מַמְשִׁיךְ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ כִּבְיָכוֹל אוֹר הַהַשְׁגָּחָה כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן גַּם פֶּסַח נִקְרָא שַׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת", כִּי עִקַּר תּקֶף הַנֵּס שֶׁל פֶּסַח נִמְשָׁךְ מִשַּׁבָּת. וְעַל-כֵּן קוֹרִין לְשַׁבָּת שֶׁלִּפְנֵי פֶּסַח שַׁבָּת הַגָּדוֹל, עַל שֵׁם הַנֵּס, כִּי כָל הַנִּסִּים שֶׁל יְצִיאַת מִצְרַיִם, שֶׁנִּקְרָאִים 'גְּדוֹלוֹת' כַּמְבאָר בִּפְנִים, הַכּל נִמְשָׁךְ מִשַּׁבָּת (הלכות נט"י שחרית, הלכה ב, אות ז).

"בְּהוֹצִיאֲךָ וְכוּ' תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלקִים"

עִקַּר יְצִיאַת מִצְרַיִם הָיָה לְהָקִים וּלְתַקֵּן הָאֱמוּנָה הַנְּפוּלָה שֶׁהִיא אֱמוּנַת חֲכָמִים, שֶׁעִקַּר עֲבוֹדַת הַשֵּׁם (שֶׁזֶּה תַּכְלִית יְצִיאַת מִצְרַיִם, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר "בְּהוֹצִיאֲךָ וְכוּ' תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלקִים") תָּלוּי רַק בָּזֶה, הַיְנוּ בֶּאֱמוּנַת חֲכָמִים. כִּי עִקַּר גָּלוּת מִצְרַיִם הָיָה לְתַקֵּן פְּגַם דּוֹר הַמַּבּוּל וְדוֹר הַפְלָגָה, כַּמּוּבָא, וְעִקַּר הַפְּגָם שֶׁלָּהֶם הָיָה עַל-יְדֵי פְּגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "לא יִפְנֶה דֶּרֶךְ כְּרָמִים", וּכְמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י שָׁם (איוב כד, יח), וְעַכְשָׁו הָיוּ צְרִיכִים לְתַקֵּן זאת. וּלְהָקִים אֱמוּנַת חֲכָמִים הוּא עַל-יְדֵי נֶדֶר, הַיְנוּ שֶׁיִּדּר אֵיזֶה נֶדֶר וִיקַיֵּם מִיָּד. וְזֶה בְּחִינַת לְקִיחַת הַקָּרְבַּן- פֶּסַח, כִּי כָּל הַקָּרְבָּנוֹת הֵם עַל-יְדֵי נֶדֶר, וְעַל-יְדֵי-זֶה הִתְנוֹצְצוּ בָּהֶם אוֹרוֹת הָאָבוֹת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת זְכוּת אָבוֹת שֶׁנִּזְכַּר לָהֶם אָז, שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה נִגְאֲלוּ וְעַל-יְדֵי-זֶה זָכוּ שֶׁתִּהְיֶה אֲכִילָתָם בִּבְחִינַת ענֶג שַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַצָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "לְמַעַן תָּמצּוּ וְהִתְעַנַּגְתֶּם" וְכוּ', כַּמְבאָר בִּפְנִים, וְזֶה בְּחִינַת מִצְוַת אֲכִילַת מַצָּה. וְעַל-כֵּן נִצְטַוּוּ לִקַּח הַקָּרְבַּן-פֶּסַח מִבֶּעָשוֹר לַחדֶשׁ, שֶׁהָיָה אָז בְּשַׁבָּת, שֶׁזֶּה בְּחִינַת שַׁבָּת הַגָּדוֹל כַּמּוּבָא, כִּי עַל-יְדֵי-זֶה בְּעַצְמוֹ שֶׁל בְּחִינַת נֶדֶר זוֹכִין לְענֶג שַׁבָּת כַּנַּ"ל, וְעַל-יְדֵי בְּחִינַת ענֶג שַׁבָּת, שֶׁהוּא בְּחִינַת אֲכִילַת מַצָּה, זוֹכִין לְהַשְׁבִּית אוֹיֵב וּמִתְנַקֵּם. וְעַל- יְדֵי-זֶה נִכְנְעוּ גַם הַצָּרִים וְאוֹיְבִים שֶׁהֵם הַמִּצְרִים, וְנִתְבַּטֵּל מְרִירוּת הַשִּׁעְבּוּד שֶׁלָּהֶם מֵעַל יִשְרָאֵל. וְעַל-כֵּן נֶאֱמַר בַּפֶּסַח: "עַל מַצּוֹת וּמְרוֹרִים יאכְלוּהוּ", כִּי עַל-יְדֵי הַקָּרְבַּן-פֶּסַח שֶׁהוּא בְּחִינַת נֶדֶר, עַל-יְדֵי- זֶה הֵקִימוּ בְּחִינַת אֱמוּנַת חֲכָמִים, וְזָכוּ לִבְחִינַת ענֶג שַׁבָּת שֶׁהוּא בְּחִינַת מַצָּה, וְנִתְבַּטֵּל מֵהֶם מְרִירַת הַשִּׁעְבּוּד, שֶׁזֶּה בְּחִינַת מָרוֹר, שֶׁהוּא זֵכֶר לַשִּׁעְבּוּד, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (אוצר היראה פסח ספירה ושבועות אות סז).

"טִישׁ"

רַבֵּנוּ נָהַג לַעֲרךְ שֻׁלְחָן "טִישׁ" בְּכָל לֵיל שַׁבָּת בֶּחָצֵר הַגְּדוֹלָה הַסָּמוּךְ לְבֵית הַמִּדְרָשׁ. וְזאת מִלְּבַד שֵׁשׁ הַשַּׁבָּתוֹת הַמְיֻחָדִים לַאֲמִירַת תּוֹרָה, שֶׁאָז בָּאוּ כָּל אַנְשֵׁי שְׁלוֹמֵנוּ לִשְׁבּוֹת אֵצֶל רַבֵּנוּ.

שש"ק חלק ה רבינו הקדוש זצ"ל ה-עט

הֲפִיכַת הַשֻּׁלְחָן בְּשַׁבָּת הַגָּדוֹל

מְרַמֵּז כִּי עֲדַיִן לא יָצָא הַדִּבּוּר מֵהַגָּלוּת עַד פֶּסַח שֶׁאָז יָצָא הַדִּבּוּר מֵהַגָּלוּת בְּחִינַת "פֶּה סָח" כַּיָּדוּעַ, שֶׁזֶּה עִקַּר בְּחִינַת יְצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁיָּצָא הַדִּבּוּר מֵהַגָּלוּת וְהַשֻּׁלְחָן הוּא בְּחִינַת הַדִּבּוּר בְּחִינַת (יְחֶזְקֵאל מא-כב): "וַיְדַבֵּר אֵלַי זֶה הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר לִפְנֵי ה'" 'וַיְדַבֵּר אֵלַי' דַּיְקָא, כִּי עִקַּר הַפַּרְנָסָה וְהָאֲכִילָה שֶׁהוּא בְּחִינַת שֻׁלְחָן הוּא מִשָּׁם מִבְּחִינַת דִּבּוּר בְּחִינַת: "כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִּי ה' יִחְיֶה הָאָדָם" (דְּבָרִים ח-ג) וּכְשֶׁאֵין הַדִּבּוּר בַּגָּלוּת אָז הַשֻּׁלְחָן שֶׁהוּא בְּחִינַת דִּבּוּר בִּבְחִינַת פָּנִים בִּבְחִינַת: "וַיְדַבֵּר אֵלַי זֶה הַשֻּׁלְחָן אֲשֶׁר לִפְנֵי ה'" דַּיְקָא בְּחִינַת פָּנִים וְעַל – כֵּן בְּשַׁבָּת הַגָּדוֹל שֶׁאָז הוּא קדֶם יְצִיאַת מִצְרַיִם אֲזַי הוּא בְּחִינַת הֲפִיכַת הַשֻּׁלְחָן שֶׁמְּרַמְּזִין שֶׁהַדִּבּוּר הָיָה בְּגָלוּת מִצְרַיִם עַד שֶׁזָּכִינוּ לִיצִיאַת מִצְרַיִם בְּפֶסַח וְאָז יָצָא הַדִּבּוּר מִן הַגָּלוּת בְּחִינַת פֶּה סָח כַּנִּזְכָּר לְעֵיל:

שבחי הר"ן ושיחות הר"ן שיחות הר"ן אות פח

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה