סוד הגלות הארוכה של עם ישראל והפרטי שלי | פרשת מסעי

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר מסעי | לכבוד... אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

בוא להבין את סוד הגלות הארוכה של עם ישראל והפרטי של כל אחד ואחד מישראל. פרשת מסעי – מתוך העלון השבועי "שי עולמות" ישיבת נצח מאיר – לבחורים מצויינים – ירושלים.

סוד הגלות של עם ישראל ושלי

(במדבר לג-נה) "ואם לא תורישו את יושבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשִֺכִּים בעיניכם (היינו מסמרים מחטים וסיכות הדוקרים), ולצנינים (היינו קוצים) בצִדֵיכם, וצררו (יעשו לכם צרות צרורות) אתכם, על הארץ אשר אתם יושבים בה".

וכתב הרמב"ן ז"ל: הכוונה ב"שכים בעיניכם" – להטעות אתכם ולא תראו ולא תבינו. כמו (שמות כג-ח) כי השוחד יעוור פיקחים.

וכן (ויקרא יט-יד) ולפני עוור לא תתן מכשול. על דעת רבותינו (שאמרו חז"ל בתורת כהנים, מהו לפני עוור? לפני סומא בדבר), יאמר: כי ינקרו עיניכם להטעות אתכם, ולא תראו ולא תבינו, וילמדו (הגויים) אתכם כל תועבותיהם ולעבוד את אלוהיהם (היינו שתמשכו אחרי מעשיהם ואחרי השקפותיהם) כמו שאמר (שמות כג-לג) לא ישבו בארצך, פן יחטיאו אותך לי, כי תעבוד את אלוהיהם.

ואחרי שיהיו שרים בעיניכם ויטעו אתכם לשוב מאחרי, יהיו צנינים בצדיכם, שיכאיבו ויצערו אתכם, ואחר כך וצררו אתכם, שילחמו בכם, עיי"ש.

ולמד מכאן המשגיח הגדול והדגול ממיר, רבי ירוחם לייוואליץ זצ"ל (דעת תורה), שמדבריו מתבאר לנו סוד גדול אשר יפיץ אור לכל סוד הגלות, וחיי ישראל בין העמים – שהצרות והפורענויות שהגויים פגעו בנו, באו אחרי תקופה של ידידות עמנו ואהבה אלינו, ובינינו,

שמתחילה היו באים לידי אחווה, ומתוך כך לידי שיוויון זכויות, ואח"כ מבול של צרות משונות,

והרי אנו עדי ראיה בדורינו, כי לפני המגיפה ההיטלרית יש"ו, היו יהודי גרמניה שטופים מהתרבות הגרמנית, ומתבוללים לגמרי, עד שהרבה לא ידעו כלל, שהם בני עַם אחר, כי היחס והזכויות שניתנו להם עוורו את עיניהם עד שלא ידעו והרגישו כלל שאינם גרמנים, ורק ע"י הרדיפות וההצקות והגזירות והצרות שעשו להם התחילו להכיר את צור מחצבתם.

וכתב בחובת הלבבות (שער יחוד המעשה, ה) בן אדם ראוי לך לדעת, כי השונא הגדול שיש לך בעולם הוא יצרך ע"ש, כי סוד היצר הרע הוא דוקא באופן זה שהוא נסתר מכוסה ובלתי גלוי.

והוא מתחפש ומתלבש בבגדי אהבה, ואין האדם מרגיש שנאתו כלל, והצלחת היצר שמשים עצמו כאוהב, ומענג ומהנה ונותן לאדם כל העולם הזה מלא הנאות וכיפים ותענוגות ובזה הוא מעוור עיניו, כי השוחד יעוור (דברים טז-יט, שמות כג-ח).

והאדם נעשה עוור ומשוחד, עד שהשונא הכי גדול שלו והרוצה ברעתו, נדמה לו שהוא אוהבו הכי גדול.

וזה בחי' לשיכים בעיניכם, כנ"ל.

וזה גודל הכח של ה"אייפון" הטרף ומיניו, שנותן לצעירים וצעירות, הנאות רבות, ומהר מאד עובר להנאות חמורות ואסורות בתכלית ע"פ התורה הקדושה.

והשוחד הזה מעוור, ומטמטם עיני שכלו, עד שמשתנה האדם מהקצה לקצה, וזורק כל ההשקפות הקדושות והנכונות ומחליף אותם בהשקפות נבילה וטריפה מבלבלים ומתובלים היטב בתבליני היצר, והשכינה צועקת (ירמיה ב-יג) כי אותי עזבו מקור מים חיים לחצוב בורות נשברים אשר לא יכילו המים, (ישעיה ג-יא) אוי לרשע רע, כי גמול ידיו יעשה לו. (שם ה,יח) וכו'.

אוי מושכי העוון בחבלי השוא, וכעבות העגלה חטאה.. הוי האומרים לרע טוב, ולטוב רע, שמים חושך לאור, ואור לחושך, שמים מר למתוק ומתוק למר, הוי חכמים בעיניהם ונגד פניהם נבונים מצדיקי רשע עקב שוחד, וצדקת צדיקים יסורו ממנו.

וילפינן מכאן כמה צריכים להתרחק בכל הכוח מפיתוח והנאות ושוחדים שמציע היצר וחיילותיו, ללא הרף. והחכם עיניו בראשו (קהלת ב-יד).

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה