נגיעות של גאוה לא רק אצל פוליטיקאים | פרשת קרח

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר קרח | לכבוד... אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

(במדבר טז – א , וכו') "ויקח קורח.. ויקהלו על משה ועל אהרן, ויאמרו אליהם רב לכם, כי כל העדה, כולם קדושים, ובתוכם ה', ומדוע תתנשאו על קהל ה'".

נגיעות של גאוה לא רק אצל פוליטיקאים | פרשת קרח

באותה העת קורח היה זקן מאד, בן מאה ושלושים שנה, וצדיק ולמדן מגדולי ישראל ובעל רוח הקודש, ועשיר גדול, ובשל נגיעה קטנה של קנאה – הידרדר והידרדר עד שפירש למינות וכפר במצוות של הקב"ה (מדרש הגדול במדבר טז – א),

וכן אמרו עוד חז"ל (ירושלמי סנהדרין פ"י ה"א) באותה שעה אמר קורח : אין תורה מן השמים ואין משה נביא, ולא אהרן כהן גדול, ואיתא בזוה"ק (ח"א יז.) קרח הכחיש את בריאת העולם,

ועוד אמרו חז"ל (סנהדרין קט:) עדת קורח אין להם חלק לעולם הבא.

מכאן יש ללמוד כמה גדול כוחה של נגיעה ואינטרס קטן קטן, וכמה יש להיזהר ממנה כי יכולה לדרדר כל אדם, גם אדם ישר וצדיק לבאר שחת, (ע' חי' הרי"מ).

והנה במציאות כל הממשלות שבעולם וכל המנהיגים של מדינות, של מפלגות, של עיירות, ועיריות, וכו' וכו' וכו' וכל בעלי תפקיד, ואפילו כל אדם ממש, פועלים על פי אינטרסים ויצרים, ומלבישים ומסתירים הנגיעות ביושר וצדק ודברים גבוהים, כשבאמת מאחורי כל זה מסתתרת נגיעה קטנה, שהיא שורש ומקור להחלטות ונאומים וכו'.

וכן שכיח שחבר של אדם, או חברה של אשה או בחורה, מיעצים ודוחפים לכיון מסויים, כשמאחורי כל זה מסתתר נגיעה של קנאה וכיוצא, וע"כ מקלקלים בעצתם.

ולא בחינם קבעו חז"ל (סנהדרין כג: ועוד) שמי שיש לו נגיעה (כגון בעניני ממון) לא יכול להעיד, ולא יכול לדון, באותו מקרה. והוא כעין השוחד אשר יְעַוֵר עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים (שמות כג-ח ודברים טז-יט.).

ותתבונן בנעשה גם אצלך ותראה כמה הנגיעות יש להם חלק מכריע בהרבה מאד דיבורים והחלטות, ובמגוון רחב מאד של נושאים.

וכמה צריכים להזהר לא ליפול ולא ליכשל בדבר.

ומי שיתבונן דבר מתוך דבר – ימצא שהיצר הרע אורב בכל פינה, ואין כמעט רגע בלא פגע בנושא הזה.

ועל דבר זה נאמר (ויקרא יט-יד, וכו') ויראת מאלקיך, כמ"ש חז"ל (קדושין לב:) על כל דבר המסור ללב, ואין מי שיבחין כ"א השי"ת היודע כל מחשבות בני אדם, ובסופו של דבר כל אדם יצטרך לתת דין וחשבון על כך.

ואיתא בספה"ק (שם) שיש ללמוד ק"ו למסלול הטוב והחיובי, שהרי מידה טובה מרובה (סוטה יא. ועוד), ואם כן כמה נטיה לטובה יכולה להועיל ולהעלות אדם משאול תחתיות. ולהביא לדרך הישר,

וכל נקודה טובה שאדם חושב ומבצע מקרבו מאד להשי"ת ולתורתו ויכולה להביאו לחיי נצח ולרום המעלות.

וראה בדברי רבינו הקדוש (לקוטי מוהר"ן קמא, סי' רפב, במאמר אזמרה, עיי"ש היטב היטב).

והנה כל נטיה ומעשה קטן לטוב או למוטב, משפיע מאד מאד על האדם, על כן יש להרבות מאד במעשים טובים, אפי' קטנים, ולהתרחק מאד מאד מדברים 'קטנים' שליליים, או שלא עושים נחת רוח לה'. ושוב ומידה טובה מרובה. לטוב.

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה