(בראשית יח-א) "וירא אליו ה' באלוני ממרא, והוא יושב פתח האוהל כחום היום". פירש רש"י "וירא אליו" – לבקר את החולה [והוא מחז"ל בסוטה יד,א] אמר רבי חייא בר חנינא יום שלישי למילתו היה, ובא הקב"ה ושאל בשלומו, [והוא מחז"ל בב"מ פו,ב. וע"ע בפרקי דרבי אליעזר פר"ט],
מצוות ביקור חולים | פרשת חיי שרה
וזה לשונו: כשנימול אברהם אבינו ביום הג' היה לו כאב מאד, אמר להם הקב"ה למלאכי השרת נרד ונבקר את החולה. ואמרו (ב"ר ח) מצינו שהקב"ה מבקר חולים. והנה אמרו חז"ל (נדרים מ,א) כל המבקר את החולה – גורם לו שיחיה, וכל שאינו מבקר את החולה גורם לו שימות,
ואוכל להאיר עיניים בנושא זה, ובמאמר חז"ל זה, שהדברים אינם מליצה עלמא, או דברי גוזמא להגדיל גודל מצוות ביקור חולים, אלא הדברים הם כפשוטו ממש ממש, כי הנה חמותי תליט"א (ע"ה) הרבנית שרה גלבך, נכדת רבינו הקדוש ז"ל אשר גרה אצלינו בבית זו השנה החמישית והיא בת יותר ממאה שנים, והיא מסובלת ביסורים נוראים תמידים כסדרן ללא הפסקה, על אף שהיא מתחזקת תמיד בשמחה ובאמונה ובטחון עצומים שאין לתאר,
מ"מ הגוף הסובל הוא סוף סוף גוף ולפעמים מרוב ייסורים הנוראים היא קרובה לקוץ בחיים (ואין זה כ"א לעתים, אבל בסתמא רוב ככל הזמן מתחזקת מאד מאד להכיל הייסורים הנ"ל)
ועכ"פ לענינינו כשבאים אליה לבקר את החולה, מחיים אותה ממש ממש, עד שלא מרגישה כלל הכאבים והיסורים הקבועים, והיא שוכחת לגמרי מהם, וכל זה ע"י מצוות ביקור חולים כפשוטו, שאזי מספרת על גדולי אנ"ש מאומן וגודל קדושתם ועבודתם, ומספרת על כל החסדים הרבים והעצומים והניסים והנפלאות אשר השי"ת עשה ועושה עמה במשך כל ימי חייה וכן על גדולת רבינו הקדוש ז"ל,
ומיד כשהאורחים הולכים – חוזרים היסורים במלוא עוצמתם.
וכן הרבה פעמים כשהיסורים מתגברים ואין דרך ומסלול להקל מעליה, אם פתאום מגיע מבקר חולה, ומקשיב לה, על אתר נעלמים היסורים.
והנה אע"פ שאמרו חז"ל (נדרים לט,ב) כל המבקר את החולה – נוטל אחד מששים בצערו. זהו על הרוב, אבל יש מצב ובחינה שממש ממש מחייהו לגמרי ונוטל כל צערו, עכ"פ לפי שעה, וזה דבר גדול ועצום מאד.
ומצינו שהתנאים והאמוראים היו מבקרים חולים כהא דאמרו (אבות דרבי נתן רמ"א) מעשה ברשב"י שהיה מבקר את החולים. ואמרו (סנהדרין קא,א) כשחלה רבי אלעזר נכנסו תלמידיו לבקרו.. נכנסו ד' זקנים לבקרו. ועיין במס' ברכות ה,ב.
ואמרו (סוטה יד,א) הקב"ה ביקר חולים, אף אתה בקר חולים.
ואמרו (שבת קכז,א) ששה דברים אדם אוכל פירותיהם בעוה"ז והקרן קיימת לעוה"ב וא' מהן ביקור חולים. ועיין בסידורים בלימוד מיד אחר ברכות התורה.
וזה בחינת (תהלים מא-ב) אשרי משכיל אל דל ביום רעה ימלטהו ה'. והוא חסד עצום לבקר את החולה, ולעזור לו במה שניתן לפי מה שצריך, כ"א לפי ענינו, וכל זה בכל חולה מחולי ישראל, ק"ו באדם צדיק וירא שמים, וכמ"ש חז"ל (ברכות יב,ב) משמיה דרב כל שאפשר לו לבקש רחמים על חבירו ואינו מבקש – נקרא חוטא שנאמר (ש"א יב-כג) גם אנכי חלילה לי מחטוא לה' מחדול להתפלל בעדכם.
אמר רבא אם ת"ח הוא צריך שיחלה עצמו עליו, מהכא (תהלים לה-יג) ואני בחלותם לבושי שק, עיניתי בצום נפשי ותפילתי אל חיקי תשוב.
ואשרי הזוכה לקיים מצוה עצומה ונפלאה זאת.
בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר