לנצל את החיים ולמלא אותם במצוות ומעשים טובים | פרשת ויחי

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר ויחי | לכבוד… אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

צריך לראות לנצל את החיים ולמלא אותם במצוות ומעשים טובים | פרשת ויחי מהעלון שי עולמות ישיבת ברסלב "נצח מאיר" ירושלים.

לנצל את החיים

(בראשית מז-כט) "ויקרבו ימי ישראל למות, ויקרא לבנו ליוסף".

איתא בזוהר הקדוש (דף רכא,ב) וכי כמה יומי מת בר נש, (פרוש: למה כתוב בלשון רבים "ויקרבו ימי ישראל למות", וכי אדם נפטר בכמה ימים) והא בשעתא חדא, ברגעא חדא מית, ונפיק מעלמא?!

אלא הכי תאנא: כד קב"ה בעי לאתבא רוחיה ליה (פ' כשהקב"ה רוצה להחזיר אליו פיקדון הרוח שהפקיד אצל האדם)
כל אינון יומין דקאים בר נש בהאי עלמא (פי' כל יום ויום מימי חיי האדם, עד יום הפטירה)
אתפקדון קמיה ועאלין בחושבנא (מתיצבים לפני ה' ונכנסים לפניו בחשבון)..
זכאה חולקיה דההוא ב"נ (זכה חלקו של אותו אדם הם הצדיקים)
דיומי אתקריבו גבי מלכא בלא כסופא (שאין להם ממה להתבייש, כי לא חטאו, ולא פגמו בהם)
ולא דחי יומא חד מינייהו לבר, דישתכח בההוא יומא דאתעביד ביה חובה (ולא דחה ובזבז יום אחד מחייו לחטוא),
בגין כך כתיב בצדיקיא קריבה (ויקרבו ימי ישראל) משום דקריבו יומי קמי מלכא בלא כיסופא.

ווי לרשיעא דלא כתיב ביה קריבה, והיך יקרבון יומי קמי מלכא,
דהא כל יומני בחובי עלמא אשתכחו, ובגיני כך לא יקרבון קמי מלכא,
ולא יתמנון קמיה, ולא ידכרו לעילא, אלא אינון שיציאן מגוויהו,
עלייהו כתיב (משלי ד) דרך רשעים כאפילה לא ידעו במה יכשלו,

והכא 'ויקרבו ימי ישראל' ודאי בלא כסופא בשלימתא בחדוותא שלים.

והנה כי כן לעתיד לבוא ביום הדין הגדול והנורא, כל יום ויום מימי חייו של כל אחד ואחד מאתנו יצטרך לתת דין וחשבון, על מה שנעשה ולא נעשה באותו יום, ואוי לנו מיום הדין והתוכחה, בהאיך אנפין ניעול קדם מלכא, וכמה בושות ובזיונות יהא על כל יום ויום שהיינו צריכים למלאותו בעבודת ה', והם יהיו צלולים וריקים, עם הרבה בטלה ואבטלה סמויה וגלויה ואף גם עם הרבה פגמים וחסרונות, גם לרבות הלילות,

ואם בדורות עברו באו הצדיקים עם ימים מלאים וגדושים בעשיה עצומה בעבודת ה', אנן יתמי דיתמי דלים וריקים ופוחזים בלי יישוב הדעת, איך נופיע, לאן נברח עם בושתינו המרובה?

אבל מאחר שלימדנו רבינו הקדוש ז"ל אשר אין שום יאוש בעולם כלל, א"כ עכ"פ מעכשיו נתחזק עם כל הכוחות למלאות את ימינו בתורה עבודת ה' מצוות ומעשים טובים, ונזהר בהם לבל נחטא ונפגום אפילו פגם כל שהוא, ונחזור בתשובה שלימה על ימינו שעברו בחושך ובפגמים וחסרונות אין מספר, כי התשובה תמיד מועילה,

ואשרי המזדרז בתשובתו בחרטה גמורה ובעזיבת החטאים והפגמים, ובהרגשת יגון בלבבו על גודל טיפשותו ומרדו בה', ובצער ובדמעות ובדאגה ופחד מעונש על עוונותיו, ובבושה  כענין שנאמר (ירמיה לא-יח) בושתי ונכלמתי כי נשאתי חרפת נעורי,
ובהכנעה גמורה בכל הלב, וגם בהכנעה במעשה שיתנהג במענה רך, כענין שנאמר (משלי טו,א) מענה רך ישיב חמה, בקול נמוך,
כי זה מדרך השיפלות כמו שנאמר (ישעיה כט,ד) ושפלת מארץ תדברי ומעפר תשח אמרתֵך,
ובשבירת התאוה הגשמית, ובמה שפגם יתקן,
ובחשבון הנפש ובוידוי וריבוי תחינה ויתקן המעוות ככל שיוכל, ורדיפת החסד,
ולהיות חטאתו נגדו תמיד, ולהשיב רבים מעוון, ובהתרחקו מאד מאד ממקום ניסיון החטא.

ויהי רצון שמעתה יקויים בנו (תהלים קג-טו) למנות ימינו כן הודע, כן נדע. ונביא לבב חכמה, לעשות רצון ה' דבר יום ביומו, בכל שעה ושעה ובכל רגע ורגע.

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

אמר המעתיק : וזה בחינת פרשת ויחי – להחיות את הימים בתורה תפילה מעשים טובים צדקה ועשיית טוב… לדביקות בהשם יתברך ולהגדיל כבודו בעולם!!!

Exit mobile version