(בראשית ו-ט) "אלה תולדות נח, נח איש צדיק". פירש רש"י, והוא מחז"ל בבראשית רבא (ל-ו), למדך שעיקר תולדותיהם של צדיקים מעשים טובים. ע"כ.
חשבון הנפש | פרשת נח
כי כל אדם נולד מהוריו איך שנולד, וזה משפיע הרבה מאד על האדם במשך חייו. וכן ההורים מכניסים בילדיהם תובנות ויסודות לחיים [מהם עקומים מאד, והכל לפי ההורים], וכל אחד עובר הינדוס ופירמוט מההורים וכו', וכן כל אדם מוליד ונולדים לו ילדים, שהם מה שהם,
והאדם ואשתו גורמים לילדיהם בהרבה, להיות מה שהם, והאדם מחנך ומשפיע ככל יכולתו שילדיו יראו ויתנהגו כרצונו והבנתו,
אבל מכיון שהאדם יש לו בחירה בסופו של דבר כל אדם הוא מה שהוא מכיון שהוא רוצה בכך, ואם ירצה אחרת יהי' אחרת,
ועל כן האדם אחראי על מעשיו וישלם וישולם על מעשיו ויתן דין וחשבון על מעשיו, ולפיהם יקבל גמולו הטוב והרע, כפי מה שהוא החליט להתנהג.
והאדם צריך לעשות "חשבון הנפש" יום יום לבדוק את מעשיו, איך הם ולאן הם מובילים, והדבר נוגע גם לנצחיותו..,
ועל כן האדם צריך להשתנות כל הזמן לטובה ולברכה, ולא להשאר במעשים ותובנות הבנויות על הרגליו בבחי' (ישעיהו כט-יג) מצוות אנשים מלומדה.
והנה לפני זמן פגשתי אדם שהנני מכיר זה עשרות בשנים, והוא הצהיר בפני "השתניתי", כי זה האדם השתנה מאד מאד במעשיו והשקפותיו, והוסיף הנ"ל "מה, וכי אסור להשתנות?".
אמרתי לו בטח שמותר להשתנות וחייבים להשתנות אבל לטובה! והרי אתה השתניתה בכל לרעה, עזבת דרכי ישרים וצדיקים, השקפותיך כאחד הריקים. הנך מזיק לעצמך בעולם הזה ובעולם הבא. מזיק לילדיך בעולם הזה ובעולם הבא, ואחריתה מי ישורנו, ואכן אחר זמן מועט כל בניו ובנותיו הדרדרו והשתנו ג"כ לרעה,
והאדם הנ"ל ממשיך להיות חכם בעיניו והוא מגלומן שהכל מבין יותר טוב מכולם ובזמן קצר התקוטט עם כל המורות המחנכות, והמלמדים ומשגיחים וראשי ישיבות של בניו ובנותיו וגרם שיזרקו אותם מישיבות קדושות ומוסדות מפוארים, והוא בשלו שמבין יותר טוב מכל המחנכים והם לא יודעים לחנך רק הוא,
ובחינוכו ממשיך להרוס ולדרדר עוד ועוד, עד שהרקיע שחקים והגיע לאפיקורסות מסויימת, עד שמוכן לתת עצות לחז"ל רח"ל, עפרא לפומיה. וגם למעלה למעלה, רח"ל. [אע"פ שכתבתי הכל בלשון זכר (אדם), למעשה הסיפור הזה הוא עם אישה].
נחזור לראשונות כי האדם עושה ובונה ומוליד ע"י מעשיו והשקפותיו את עצמו ממש, והוא העיקר הלידה של עצמו, שזה בחי' "אלה תולדות נח, נח", דהיינו שנח הוליד את עצמו בעצמו ע"י מעשיו,
וכן זהו עיקר תולדות של כל אדם שמוליד עצמו בעצמו ע"י מעשיו, והמוצר (שמייצר ומוליד) הוא כפי בחירתו והחלטתו (ועיין בדברי המהר"ל-בגור אריה).
ועל כן שומה עלינו להתעורר יום יום ולשפר ולהיטיב מעשינו וללכת מחיל אל חיל, ולעלות בסולם העולה בית א-ל. ולעשות שטייגע'ן עוד ועוד. ולהתאמץ ולהתיגע הן בתורתינו הקדושה, הן בתיקון המידות, ותיקון התאוות, ותיקון ההשקפות.
ולהרבות במעשים טובים, ולהזהר מהמפסידים את הנצחיות, וכמה צריכים להזהר מראיית העיניים וממבט אחד שהוא היפך שמירת העיניים בקדושה.
וכמה צריכים להזהר ממחשבה אחת רחמנא ליצלן העלולה להרוס ולקלקל הרבה מאד, ואפילו מסוגלת להרוס את הכל, רח"ל, רחמנא לישזבן.
ויהי רצון שנזכה לבנות את עצמינו בנין דקדושה הראוי להיות מרכבה לשכינה.
בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר
תרומות לישיבה יתקבלו בברכה – 0504161022
עוד כמה מאמרים על חשבון הנפש – חשובים ונפלאים לחיזוק עבודת השם: