חג הסוכות | ברסלב
מָאן נָצַח
בְּסֻכּוֹת הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מְגַלֶּה לְעֵין כּל חֲשִׁיבוּת יִשְרָאֵל,
כִּי אֲזַי אִמָּא מְסַכְּכָא עַל בְּנִין, וְהַכּל רוֹאִין שֶׁיִּשְרָאֵל נִצְּחוּ הַמִּלְחָמָה, כַּמּוּבָא בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ: מָאן נָצַח?
מָאן דְּאָחֵד מָנֵי קְרָבָא בִּידוֹי [אלו הארבעה מינים שבלולב];
וְהַכּל רוֹאִין כִּי חֵלֶק ה' עַמּוֹ, וְכָל הַתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְשֶׁבְּעַל-פֶּה הַכּל שֶׁלָּנוּ, וְאֵין לְאֻמּוֹת הָעוֹלָם שׁוּם חֵלֶק בָּהּ.
וְעַל- כֵּן בִּשְׁמִינִי-עֲצֶרֶת וְשִמְחַת-תּוֹרָה מְסַיְּמִין הַתּוֹרָה וּמַתְחִילִין אוֹתָהּ מֵחָדָשׁ,
כִּי עַל- יְדֵי הַתִּקּוּנִים שֶׁאָנוּ עוֹסְקִין בָּהֶם מֵראשׁ – הַשָּׁנָה עַד שְׁמִינִי – עֲצֶרֶת אָנוּ זוֹכִין לַחֲזר וּלְהַמְשִׁיךְ אוֹר הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ בְּתוֹסֶפֶת אוֹר נִפְלָא, בִּבְחִינַת שְׁלֵמוּת תּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל-פֶּה,
וְנִשְׁלֶמֶת הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה בִּכְלָלִיּוּת וּבִפְרָטִיּוּת, וְנִתְגַּלֶּה חֲשִׁיבוּתָן וּמַעֲלָתָם שֶׁל יִשְרָאֵל הַקְּדוֹשִׁים, וְנִתְבַּטְּלִין כָּל הַגְּזֵרוֹת וְנִמְתָּקִין כָּל הַדִּינִים. [אוצר היראה תשובת השנה אות קנא].
הַלּוּלָב וּמִינָיו הֵם בְּחִינַת הַכְּלֵי – זַיִן שֶׁלָּנוּ, כַּמּוּבָא בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ: 'מָאן נָצַח? מָאן דְּאָחֵד מָנֵי קְרָבָא'.
וְהַכְּלֵי-זַיִן הַלָּלוּ אָנוּ מְקַבְּלִין מֵהַצַּדִּיקֵי אֱמֶת בַּעֲלֵי כּחַ גָּדוֹל, שֶׁזָּכוּ לְהִתְפַּלֵּל בְּראשׁ-הַשָּׁנָה תְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין,
עַד שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה הַסִּטְרָא-אָחֳרָא מֻכְרַחַת לְהוֹצִיא מִבִּטְנָהּ וּמִקִּרְבָּהּ כָּל הַקְּדֻשּׁוֹת שֶׁבָּלְעָה, שֶׁעַל-יְדֵי- זֶה נַעֲשִין גֵּרִים וּבַעֲלֵי-תְשׁוּבָה.
וְזֶה בְּחִינַת הַלּוּלָב, שֶׁמְּרַמֵּז עַל הַצַּדִּיק בְּעַצְמוֹ, בְּחִינַת "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח", וְהוּא יֵשׁ לוֹ כּחַ לְהִתְפַּלֵּל תְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין הַנַּ"ל, שֶׁזֶּה בְּחִינַת הַמַּטֵּה – עז שֶׁלּוֹ שֶׁהוּא בְּחִינַת הַלּוּלָב וְעַל – כֵּן מְבָרְכִין הָעִקָּר 'עַל נְטִילַת לוּלָב'.
וְהָעַרְבֵי-נַחַל הֵם בְּחִינַת הַגֵּרִים וְכֵן הַפּוֹשְׁעֵי-יִשְרָאֵל שֶׁחוֹזְרִין בִּתְשׁוּבָה עַל-יְדֵי-זֶה כַּנַּ"ל. וְעַל-יְדֵי-זֶה בָּא הִתְפַּשְּׁטוּת הַנְּבוּאָה, וְזוֹכִין לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה וְזֶה בְּחִינַת הַשְּׁלשָׁה הֲדַסִּים, שֶׁהֵם כְּנֶגֶד תְּלָת אֲבָהָן, שֶׁהֵם שׁרֶשׁ נַפְשׁוֹת יִשְרָאֵל, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשֶׁכֶת הַנְּבוּאָה.
וְכָל אֵלּוּ הַשְּׁלשָׁה מִינִים הֵם מְאִירִין אֶל הָאֶתְרוֹג, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת אֱמוּנָה;
וְעַל-כֵּן נִקְרָא "פְּרִי עֵץ הָדָר", כִּי עִקַּר הַהִדּוּר וְהַיּפִי שֶׁל כְּנֶסֶת-יִשְרָאֵל הוּא הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁיֵּשׁ לָהֶם.
וְעַל – כֵּן נוֹטְלִין הָאַרְבָּעָה מִינִים בַּיָּדַיִם דַּיְקָא, כִּי עִקַּר תִּקּוּן הָאֱמוּנָה הוּא עַל-יְדֵי הַיָּדַיִם, שֶׁהֵם כְּלֵי הַמַּעֲשֶה (עַיֵּן 'מִצְות', אוֹת ה). וְעַל-יְדֵי כָּל זֶה זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ הַשִּׁיר שֶׁיִּתְּעַר לֶעָתִיד, שֶׁהוּא פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע, שֶׁזֶּה גַם-כֵּן בְּחִינַת הָאַרְבָּעָה מִינִין;
וְעַל-כֵּן אוֹמְרִין בָּהֶם אֶת הַהַלֵּל, שֶׁנִּמְשָׁךְ גַּם-כֵּן מֵהַשִּׁיר הַנַּ"ל. וְעַל- כֵּן עִקַּר הַשִּׂמְחָה שֶׁל סֻכּוֹת הוּא עִם הָאַרְבָּעָה מִינִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם וְכוּ' וּשְמַחְתֶּם", כִּי הַשִּׁיר הַזֶּה הוּא שׁרֶשׁ כָּל הַשְּׂמָחוֹת. [אוצר היראה תשובת השנה אות צח].
כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכּת
אַחַר ראשׁ-הַשָּׁנָה וְיוֹם-כִּפּוּר עוֹשִין סֻכּוֹת, בְּחִינַת סֻכַּת שָׁלוֹם, בְּחִינַת אַהֲבַת חֶסֶד, כִּי אָז נִמְשָׁכִין כָּל הַחֲסָדִים, בְּחִינַת אַהֲבָה וְשָׁלוֹם, כְּדֵי שֶׁיֻּכְלְלוּ יִשְרָאֵל בְּאַהֲבָה וְשָׁלוֹם, שֶׁעַל-יְדֵי- זֶה יְכוֹלִין לְהִכָּלֵל בְּתוֹךְ הַשֵּׂכֶל הָעֶלְיוֹן הַכּוֹלֵל.
וְזֶה בְּחִינַת "כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכּת", וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל מִזֶּה, שֶׁכָּל יִשְרָאֵל יוֹצְאִין בְּסֻכָּה אַחַת
כִּי זֶה עִקַּר מִצְוַת סֻכָּה, שֶׁיְּכַוֵּן לְהִכָּלֵל בְּאַהֲבָה וְשָׁלוֹם גָּדוֹל עִם כָּל יִשְרָאֵל, עַד שֶׁיִּהְיֶה נֶחְשָׁב כְּאִלּוּ כָּל יִשְרָאֵל יוֹשְׁבִין בְּסֻכָּה אֶחָת.
וְעַל-יְדֵי שֶׁמְּטַלְטְלִין עַצְמָן מֵהַבַּיִת לַסֻּכָּה, עַל-יְדֵי-זֶה מְתַקְּנִים כָּל הַנְּסִיעוֹת וְהַטִּלְטוּלִים שֶׁל כָּל הַשָּׁנָה שֶׁיִּהְיוּ כֻּלָּם בִּקְדֻשָּׁה גְדוֹלָה, בְּאפֶן שֶׁיִּהְיֶה תִּקּוּן לִפְגַם אֱמוּנַת חֲכָמִים, עַד שֶׁיִּהְיוּ נִכְתָּבִין סְפָרִים קְדוֹשִׁים עַל-יָדָם, בִּבְחִינַת "וַיִּכְתּב משֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי ה'";
וְהָעִקָּר שֶׁיִּהְיֶה כַּוָּנָתוֹ בְּכָל נְסִיעוֹתָיו וְטִלְטוּלָיו רַק בִּשְׁבִיל לְהִתְוַעֵד עִם בְּנֵי-אָדָם חֲדָשִׁים וּלְדַבֵּר עִמָּם מֵהַתַּכְלִית הָאֲמִתִּי,
וְלַעֲסק עִמָּהֶם בְּדִבְרֵי תוֹרָה בְּאַהֲבָה וְשָׁלוֹם גָּדוֹל, בְּאפֶן שֶׁיַּכִּירוּ כֻּלָּם אֶת הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ וְלָשׁוּב אֶל הַשֵּׁם בֶּאֱמֶת,
בִּבְחִינַת שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: "וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ יִשָּׂא מִדַּבְּרתֶיךָ" אֵלּוּ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁמְּכַתְּתִין רַגְלֵיהֶם מֵעִיר לְעִיר וּמִדּוּךְ לְדוּךְ לַעֲסק בְּדִבְרֵי- תוֹרָה,
כִּי רַק בִּשְׁבִיל זֶה מְסַבֵּב הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ אֶת הָאָדָם שֶׁצָּרִיךְ לִפְעָמִים לְכַתֵּת רַגְלָיו לֵילֵךְ וְלִסַּע, כַּמְבאָר בִּפְנִים .
[אוצר היראה תשובת השנה אות קפט].