זכות התורה ולומדיה מגן ושומר ומנצח מלחמות ישראל | פרשת בלק

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר בלק | לכבוד... אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

(במדבר כב-ו) "הנה עם יצא ממצרים, הנה כסה את עין הארץ, והוא יושב ממולי, ועתה לכה נא ארה לי את העם הזה כי עצום הוא ממני".

זכות התורה ולומדיה מגן ושומר על עם ישראל

כתיב (ויקרא כו-ג) אם בחוקותי תלכו, ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם. ופרש"י [ומקורו בתו"כ] אם בחוקותי תלכו, יכול זה קיום המצוות? כשהוא אומר ואת מצוותי תשמרו וגו'… הרי קיום המצוות, אמור הא מה אני מקיים אם בחוקותי תלכו? שתהיו עמלים בתורה: ואת מצוותי תשמרו – הוו עמלים בתורה, על מנת לשמור ולקיים, כמו שנאמר ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם (דברים ה-א).

וכתיב בהמשך (פסוק ז.ח) ורדפתם את אויביכם, ונפלו לפניכם לחרב, ורדפו מכם חמשה-מאה, ומאה מכם-רבבה ירדופו. ופרש"י ורדפו מכם, מן החלשים שבכם, ולא מן הגיבורים, חמשה מאה, מאה רבבה, וכי כך הוא החשבון? והלא לא היה צריך לומר אלא 'ומאה מכם-שני אלפים ירדופו? אלא, אינו דומה מועטים העושים את התורה, למרובין העושים את התורה! ע"כ.

נמצא שכח וזכות עסק התורה הוא כביר וגדול ועצום מאד, להצילנו מן הגויים, ולהביא לנו נצחונות אדירים. וכמ"ש חז"ל (ברכות לא.) הי תורה, והי מצוה דמגנו עלן (על כל מה שאנו צריכים הגנה),

ואמרו (שבת לג.) בעוון ביטול תורה – חרב וביזה רבה ובצורת בא. דכתיב (ויקרא כו-כה) והבאתי עליכם חרב נוקמת נקם ברית, ואין ברית אלא תורה שנאמר (ירמיה לג-כה) אם לא בריתי יומם ולילה וגו'.

ואמרו (ירושלמי חגיגה פ"א ה"ו) וויתר הקב"ה לישראל על ע"ז, גילוי עריות, ושפיכת דמים. ועל מאסם בתורה – לא וויתר.

ואמרו (סוטה כא.) תלה הכתוב את המצוה בנר ואת התורה באור. את המצוה בנר – לומר לך מה נר אינה מגינה אלא לפי שעה, אף המצוה אינה מגינה אלא לפי שעה. ואת התורה באור – לומר לך מה אור מגין לעולם (לנצח), אף תורה מגינה לעולם.

ואמרו (סנהדרין צח:) מה יעשה אדם וינצל מחבלו של משיח? יעסוק בתורה וכו'.

ואמרו (שם קו.) וישב ישראל בשטים – ויחר אף ה' בישראל.. ויהיו המתים במגיפה ארבעה ועשרים אלף. מאי רפידים? שריפו עצמן מדברי תורה.

ואמרו (ע"ז ה.) לא קיבלו ישראל את התורה אלא כדי שלא תהא אומה ולשון שולטת בהן. וזה בחי' מ"ש חז"ל (זבחים קטז.) כשניתנה תורה לישראל כל מלכי אומות העולם אוחזתן רעדה.

ואמרו (ב"ר סז-ו) עשו, אם ראית אחיך (יעקב) פורק עולה של תורה מעליו גזור עליו שמדים ואתה שולט עליו.

וזה בחי' מ"ש חז"ל (שמו"ר נא-ח) הר חורב – שבו נתנה תורה שנקראת חרב.

וזה בחי' מ"ש (ויק"ר לו-ב) מה גפן נשענת ע"ג קנה, כך ישראל נשענין בזכות התורה.

ואמרו (איכ"ר פתיחתא ב) אילין נטורי קרתא? אלין חרובי קרתא!! א"ל מאן אינון נטורי קרתא? א"ל אלו סופרים ומשנים שהם הוגים ומשמרים התורה ביום ובלילה בשעה שישראל משליכין דברי תורה.

ועוד אמרו (שם) אימתי העכו"ם גוזרים גזירה וגזירתם מצלחת? ואמרו בזוה"ק (ח"א קנא:) אם ה' לא ישמור עיר (תהלים קכז-א), אילין אינון דמשתדלין באורייתא, קרתא קדישא קיימא עלייהו, ולא על גברין תקיפין דעלמא (א"ה: לא על חיילים ובעלי כוח אלא על לומדי התורה),

ואמרו (שם ח"ב נח.) אין לך דבר שמשבר כוחותיהן של האומות, לבד בשעה שישראל עוסקים בתורה.

ואמרו (שם ח"א רמב:) כד אינון זכאי קשוט משתדלי באורייתא, כל אינון תוקפין דשאר עמין, וכל חילין דלהון אתרפיין ולא שלטי בעלמא.

וזה בחי' "והוא יושב ממלי". כלומר שעם ישראל יושב בבית מדרש ועוסק בתורה, ואין לי דרך להרע לו.

(אי נמי יש לומר: והוא יושב ועוסק בתורה, א"כ ממלי מַמֶלֶה – מַאמַא מִיַא, אמא!!מאמע!!, אוי ואבוי לנו-להם לגוים)

ויהי רצון שנתמיד בעסק התורה ובקיומה בשלימות.

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

מחפשים השקעה טובה ומנצחת כבר אלפי שנים?

יש לנו הצעה לסוחרים ומשקיעים חכמים בלבד!

לתשואה טובה בעולם הזה ולחיי עולם הבא!

הסכם יששכר וזבולון – עם ישיבתו של רבי נחמן מברסלב

Exit mobile version