התורה והמצוות הם אור לנשמה תאוות הם חושך לנשמה | פרשת ראה

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר ראה | לכבוד... אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע

(דברים יא-כו וכו'.) "ראה אנכי נֺתֵן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה אשר תשמעו אל מצוות ה' אלקיכם, והקללה אם לא תשמעו אל מצוות ה' אלקיכם וסרתם מן הדרך אשר אנכי מצוה אתכם היום".

הפסוק אומר ראה. בעיניך הגשמיים והתבונן בעיניך השכליים, כמה ברכה יש בהולכים ומתנהגים על פי התורה, וכמה קללה יש באלו שסרים מדרכי ה', דרכי התורה.

התורה והמצוות הם אור לנשמה תאוות הם חושך לנשמה

אם תראה חילוני אוכל בשר חזיר עם גבינה בסנדוויץ של לחם בפסח, או ביום הכיפורים, ראה כמה מגעיל ובזוי הוא הדבר הזה, וכמה המסכן הנעבא'ך הנ"ל משחית את נפשו, על אף שאוכל בתיאבון הוא בשעת מעשה מדושן מעונג ומחייך מאוזן לאוזן, וממש מאושר הוא במעשיו.

ואם תראה את ראש ממשלת ישראל הימני מלא מלא בע"מ, שהרבה חרדים מקרקרים מסביבו, נכנס בלונדון למסעדת גויים וממלא ביטנו בשרצים ונבילות וטריפות לעיני כל, ויוצא משם שבע עם שפתיים מלאות שומן נבילות, ראה והתבונן כמה מכוערים מעשיו, וכמה חילול ה' יש במעשיו, וכמה קללה מביא לעצמו ולאחרים גם בעולם הזה, וק"ו לעולם הבא.

ואם תראה בחורצ'יק יוצא מהמקוה בבוקר לפני תפילת שחרית ורץ ומניח תפילין, תראה כמה אור דקדושה וטהרה יש בפניו המאירים.

ואם תראה יהודי יושב ולומד דף גמרא, או רץ ומזדרז בקניות ושאר עיסוקים לכבוד שבת קודש, תראה כמה ברכה וקדושה ואור יש במעשיו ובפניו.

וגם בקדושה עצמה יש הרבה מדריגות בענין הנ"ל. ופעם אחת באו לפני מורי ורבי רב לוי יצחק בנדר זצ"ל כמה ילדים חסידיים מחסידות גדולה ומפורסמת מאד מארה"ב, מווילאמסבורג, בורו פארק, מונרו, והילדים באו עם פאות מסולסלות כדרך ילדי החסידים, ובודאי אור הי' על פניהם,

ואעפ"כ הפטיר מו"ר שבכל זאת איזה הבדל עצום יש בין פניו המאירים של ילד של ארץ ישראל, ילד ירושלמי, לבין פניו של ילד שבחוץ לארץ.

וכן בחושך תואר פניו של חילוני מצוי, יש כמה דרגות חושך וקללה בפניהם ויש הבדל בין שמאלני לימני, בין קיבוצניק למושבניק וכו' וכו', הכל לפי הריחוק מהתורה רח"ל.

וכן כל אחד ואחד מאתנו צריך להתבונן במעשיו.

ובעצמו וגופו ופניו – יראה שינויים רבים של אור וחושך, ברכה וקללה, הכל לפי מעשיו, וכמו שיש הבדל עצום והרגשה שונה בתכלית בין אדם לפני שטבל במקוה לאדם אחרי שטבל במקוה, ובפרט אם מקודם היה בלתי טהור.

וכל מי שיש לו הרגש מינימלי בעניני יהדות וקדושה וטהרה, יודע כמה גדול ועצום ורב הוא ההבדל בין קודם הטבילה לאחר הטבילה, ובדבר זה יש הרבה דרגות בהרגשה כל חד לפום מה דמשער בליביה הטהור.

כמו כן יש הבדל עצום בין יהודי ההולך בדרכי התורה והחסידות, ליהודי שהולך אחרי החושך, ורצונותיו הוא.

והלב הטהור יודע ורואה.

וזהו "ראה". ראה ממש, גם כפשוטו, ועוד יותר אם מתבונן בדבר "אשר אנכי נותן לפניכם את הברכה והקללה", את הברכה שג"כ רואים בחוש מיד, וק"ו שרואים בהמשך הזמן, וק"ו בן בנו של ק"ו מה שנראה ועתיד בזמן הגמול, "אשר תשמעו אל מצוות ה' אלקיכם", ולהיפך ח"ו, להיפך. ומידה טובה מרובה…

בברכת התורה וכטו"ס שמעון יוסף הכהן ויזנפלד – ישיבת נצח מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה