תפילת הדרך ברסלב – נוסח כללי לכל השיטות והעדות. על פי הנוסח שתיקן האריז"ל ובו התפללו תלמידי הבעל שם טוב, ועוד כמה וכמה חסידויות, וכך נהגו גם חסידי ברסלב.
תפילת הדרך נוסח כללי
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ,
שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם וְתַדְרִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם,
וְתִסְמְכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְחַיִּים וּלְשִׂמְחָה וּלְשָׁלוֹם,
[אם דעתו לחזור באותו יום אומר: וְתַחְזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם].
וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל אוֹיֵב וְאוֹרֵב וְלִסְטִים וְחַיּוֹת רָעוֹת בַּדֶּרֶךְ,
וּמִכָּל מִינֵי פֻרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת וּבָאוֹת לָעוֹלָם.
וְתִשְׁלַח בְּרָכָה וְהַצְלָחָה בְּכָל מַעֲשֵׂה יָדֵינוּ,
וְתִתְּנֵנִוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רוֹאֵינוּ,
וְתִגְמְלֵנוּ חֲסָדִים טוֹבִים וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ.
כִּי אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלַּת כָּל פֶּה:
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, שׁוֹמֵעַ תְּפִלָה:
תפילת הדרך ברסלב
(תפילת הדרך ברסלב – ערוך מתוך הספר “ליקוטי תפילות” לרבי נתן מברסלב)
רבונו של עולם, הריני מוסר עצמי עליך לבד עם כל תנועותי, תמיד,
ובפרט בעת הילוכי בדרך,
שתצילני ותשמרני ברחמיך הרבים מִסכנת דרכים,
ומכל מיני צער וייסורין ועיכוב בדרך,
ומכל אורב ואויב ומחבלים, ומַסְטִן, ותאונות דרכים.
ותהיה תמיד עמי, בשבתי בביתי, ובלכתי בדרך,
בשמך אצא לדרך לשלום, ובשמך אֶעֱבֹר הדרך בשלום, ואשוב לביתי לשלום.
ותצילני מכל מיני הֶזֵּיקוֹת ותאונות דרכים והפסד בדרך,
בגשמיות וברוחניות, בגוף ונפש וממון,
ואזכה לקדושת ושמירת העיניים "העבר עיני מראות שווא (גי' ש"ז), בדרכך חייני".
ושמור צאתנו ובואנו לחיים טובים ולשלום מעתה ועד עולם.
ותזכני לִתן צדקה קֹדם צאתי לדרך, כמו שכתוב: "צֶדֶק לְפָנָיו יְהַלֵּךְ וְיָשֵׂם לְדֶרֶךְ פְּעָמָיו",
ועל ידי זה תִכּוֹן לְפָנַי הדרך, ואתה ברחמיך הרבים תלך לפני לְהַנְחוֹתִי הדרך אשר אלך בה,
ותאיר לפני באורך הגדול ותביאני ותגיעני למחוז חפצי לחיים ולשלום, מעתה ועד עולם:
- נוסח ספרד
- נוסח חסידי – סידור כתר נהורא, ברדיטשוב
- נוסח אשכנז
- נוסח עדות המזרח / ספרדי
- נוסח תימני (שאמי וגם בלאדי)
- הלכות תפילת הדרך מקיצור שולחן ערוך רבי שלמה גאנצפריד
- פסוקי תהילים לשמירה בדרך אחרי תפילת הדרך
ברכת הדרך ברסלב
פסוקים אלו נערכו ע"י רבני מוסדות ברסלב מאיר
מלוקטים מספרי רבינו נחמן מברסלב ועוד ספרי קודש עתיקים, להצלחה ושמירת עם ישראל מכל עוון ומכשול לדרך צלחה!
היוצא לדרך יאמר בכל פעם פסוקים אלו לשמירה והצלחה:
וְיָֽרְדוּ כָל עֲבָדֶיךָ אֵלֶּה אֵלַי וְהִשְׁתַּֽחֲווּ לִי לֵאמֹר צֵא אַתָּה וְכָל הָעָם אֲשֶׁר בְּרַגְלֶיךָ: (שמות יא)(ספר דרך הישר דף ז' ע"ב).
וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ, וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד: (דניאל פרק-יב).
כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ לִשְׁמָרְךָ בְּכָל דְּרָכֶיךָ: (תהלים צא).
יהי רצון מלפניך יהוה, אלהי ואלהֵי אבותי
שתשלח לי שרים הקדושים היוצאים מאלו הפסוקים.
שילכו עמי בכל דרכי ויצילו אותי מכל אורבים ולסטים,
ומכל פורעניות המתרגשות ובאות לעולם,
ויחתמו כל השונאים והצוררים בשם רזא דאל שדי, שאמר לעולמו די,
שלא יוכלו לשלוט בי כל אויבי לרעה,
אמן סלע נצח.
(הובא בקיצור של"ה מהדו"ב דף ל"ט ע"א שבט מוסר פרק לא).
סגולות לשמירה בדרך – אחרי שאמרתם תפילת הדרך
שלוש פעמים: וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים:
וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם, מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה, וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם:
מכאן והילך אלו פסוקים של סגולות, מי שנוהג לומר לא הפסיד !
(ל‘ פעמים:) לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה, קִוִּיתִי יְהֹוָה לִישׁוּעָתְךָ, יְהֹוָה לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי:
(ו‘ פעמים:) וִיהִי נוֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:
(י‘ פעמים:) יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
(ה‘ פעמים:) הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל אוֹתִי מִכָּל רָע, יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבוֹתַי, אַבְרָהָם וְיִצְחָק, וְיִדְגּוּ לָרוֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
מספר הפעמים שאומרים את הפסוקים סימן – לוי”ה.
(ג”פ:) וַיִסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב:
(ג”פ:) הַמַּלְאָךְ הַגּוֹאֵל אוֹתִי מִכָּל רָע, יְבָרֵךְ אֶת הַנְּעָרִים, וְיִקָּרֵא בָהֶם שְׁמִי וְשֵׁם אֲבוֹתַי, אַבְרָהָם וְיִצְחָק, וְיִדְגּוּ לָרוֹב בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:
(ג”פ:) לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהֹוָה, קִוִּיתִי יְהֹוָה לִישׁוּעָתְךָ, יְהֹוָה לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי:
(ג”פ:) הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִינֹתִי:
(ג”פ:) יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ, וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם:
(ז’ פעמים:) וִיהִי נוֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ, וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ:
ויכוין בפסוק כ”י מלאכי”ו יצו”ה ל”ך ס”ת “יוהך” והוא שם מסוגל לשמירה:
אַתָּה סֵתֶר לִי מִצַּר תִּצְּרֵנִי רָנֵּי פַלֵּט תְּסוֹבְבֵנִי סֶלָה:
בִּטְחוּ בַיהֹוָה עֲדֵי עַד כִּי בְּיָהּ יְהֹוָה צוּר עוֹלָמִים:
יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן. יְהֹוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:
יְהֹוָה צְבָאוֹת עִמָּנוּ. מִשְׂגָּב לָנוּ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב סֶלָה:
יְהֹוָה צְבָאוֹת אַשְׁרֵי אָדָם בֹּטֵחַ בָּךְ.
(ג”פ:) יְהֹוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ: (ויכוין בר”ת “יב”ק”):