נאמר על אסתר שהיה חוט של חסד משוך עליה והייתה נושאת חן וחסד בעיני כל רואיה !
ננסה להסביר בקצרה מהו המושג של 'חוט של חסד' הן בקבלה הן בספרי חסידות על פי רבינו נחמן מברסלב !
חוץ מכך שחוט של חסד זו ישיבה לבעלי תשובה…
חוט של חסד
חכמינו זכרונם לברכה, אמרו (חגיגה י"ב:): 'הלומד תורה בלילה. מושכין עליו חוט של חסד ביום'. 'חסד', הוא בחינת בוקר דאברהם. כמו שכתוב בזהר (מקץ ר"ג.): "הבוקר אור" – 'דא בוקר דאברהם'. והאנשים שלחו, אנון מארי דדינין. המה וחמוריהם, אינון וכל סטר מסאבא. כי ידוע שאברהם אבינו מידתו הייתה חסד. ואזי כשזוכה האדם שימשך עליו חוט של חסד ע"י התורה בלילה – נופלים כל המקטרגים השולטים ונמתק הדין.
לימוד התורה בלילה הוא מושג שאדם לומד או עושה מצוות וחסדים גם שהוא בדוחק וקשה לו ויש לו מניעות ואין לו כוח או נותן צדקה לעניים הגונים או לומדי התורה גם אם הוא לא זכה לשבת וללמוד.., בכל זאת הוא מתגבר לעשות רצון השם יתברך לא כי נוח לו עם זה אלא כי כך השם יתברך רוצה והוא רוצה לעשות מצוות אלוקיו – אזי במסירות נפש הזו נשברים כל המקטרגים – תראו אותו שובר את הטבע שלו ונכנע לרצון השם יתברך לעשות חסד ולרחם כרצון השם אזי נמשך עליו חוט של חסד אור רוחני השומר עליו וממליץ טוב בעדו.
חוט של חסד
כפי שאמר רבינו נחמן מברסלב בליקוטי מוהר"ן מנוקד-לח – מַרְכְּבת פַּרְעה
שֶׁלּוֹמְדִין (גם שאר עשיות מצוות) בַּצַּר לָאָדָם, בַּעֲנִיּוּת וּבְדַחֲקוּת שֶׁהוּא בְּחִינַת לַיְלָה שֶׁאָז שֻׁלְטְנוּתָא דְּקֵץ כָּל בָּשָׂר (בְּרֵאשִׁית א) "וְלַחֹשֶׁך קָרָא לָיְלָה" (חֲגִיגָה י"ב:). הַלּוֹמֵד תּוֹרָה בַּלַּיְלָה מוֹשְׁכִין עָלָיו חוט של חסד בַּיּוֹם חֶסֶד, הוּא בְּחִינַת בּקֶר דְּאַבְרָהָם וכו'…
עוד אומר רבי נתן בליקוטי הלכות
תיקון המדַמֶּה שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן הַבְּגָדִים, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִתְבַּרְרָה הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהִיא יְסוֹד וְשֹׁרֶשׁ כָּל הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת כַּנַּ"ל, כִּי בְּכָל יוֹם בַּבֹּקֶר יוֹצְאִין אוֹר הַצִּיצִית, שֶׁהֵם בְּחִינַת הַחוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת ( תהלים צב) לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת, כַּמְבֹאָר בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל וְכָל זֶה נִמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ כַּנַּ"ל,
בְּחִינַת בֵּרוּר הַמְדַמֶּה כַּנַּ"ל וְעַל -כֵּן אָז הַזְּמַן לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה כְּדֵי לְבָרֵר הַמְדַמֶּה, כְּדֵי לִזְכּוֹת לֶאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, בְּחִינַת וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת כַּנַּ"ל וְעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין שֶׁיִּהְיֶה נִמְשָׁךְ הַחוט של חסד, בִּבְחִינַת לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם וְעַתָּה מַה נִּמְלְצוּ דִּבִרֵי רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁאָמְרוּ, כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה בַּלַּיְלָה מוֹשְׁכִין עָלָיו חוט של חסד בַּיּוֹם, שנאמר, "יוֹמָם יְצַוֶּה ה' חַסְדּוֹ וּבַלַּיְלָה שירה עִמִּי" ( חגיגה יב) כִּי עַל-יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, שֶׁהוּא בְּחִינַת רוּחַ נְבוּאָה, שֶׁהוּא כְּלָלִיּוּת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל, עַל-יְדֵי זֶה נִתְבָּרֵר הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בֵּרוּר הָאֱמוּנָה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לַשִּׁיר הַנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת חוט של חסד, שֶׁעָלָיו יִתְנַגֵּן הַשִּׁיר הַזֶּה כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַחוט של חסד שֶׁזּוֹכֶה הַמּוֹכִיחַ הֶהָגוּן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם וְזֶהוּ הַחוט של חסד שֶׁנִּמְשָׁךְ בַּיּוֹם עַל -יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה בַּלַּיְלָה, זֶהוּ בְּחִינַת אוֹר חוּטֵי הַצִּיצִית הֵם תִּקּוּן הַבְּגָדִים שֶׁהֵם בִּבְחִינַת הַמְדַמֶּה, הַיְנוּ בֵּרוּר הַמְדַמֶּה, שֶׁהוּא בֵּרוּר הָאֱמוּנָה, שֶׁהוּא יְס …
דַּיְקָא עַל-יְדֵי בְּחִינַת רֵיחַ הַטּוֹב שֶׁל בִּגְדֹתֶיךָ, שֶׁזֶּהוּ עַל-יְדֵי בְּחִינַת צִיצִית שֶׁהוּא עִקַּר תִּקּוּן הַבְּגָדִים, עַל-יְדֵי זֶה דַּיְקָא גַּם כָּל הַבְּגִידוֹת מַעֲלִין רֵיחַ טוֹב, כִּי הַצִּיצִית הֵם בְּחִינַת הַחוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לְזָכֻיּוֹת וְזוֹכִין לִבְחִינַת נִרְדִי נָתַן רֵיחוֹ, שֶׁגַּם הַמַּעֲשִֹים רָעִים יַעֲלוּ רֵיחַ טוֹב כַּנַּ"ל וְזֶהוּ בְּחִינַת חוּט שֶׁל צֶמֶר שֶׁהָיָה מַלְבִּין עֲוֹנוֹת יִשְׂרָאֵל בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( יומא לט). 'חוּט' דַּיְקָא, כִּי הוּא בְּחִינַת חוּטֵי הַצִּיצִית, בְּחִינַת חוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה הָעֲוֹנוֹת נִתְהַפְּכִין לְזָכֻיּוֹת, בִּבְחִינַת נִרְדִי נָתַן רֵיחוֹ כַּנַּ"ל וְזֶהוּ ( ישעיה א), "לְכוּ נָא וְנִוָּכְחָה יֹאמַר ה' אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם וְכוּ' וְאִם יַאְדִּימוּ כַּתּוֹלָע כַּצּ …
מָרְדְּכַי הצדיק הוא בחי' של אוֹר הַצִּיצִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וְכוּ', כִּי עַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין הַנַּ"ל, עַל-יְדֵי זֶה הוּא מַפָּלַת הָמָן, וְנִתְגַּלָּה הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה וְכוּ', עַד שֶׁזּוֹכִין לַחוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת אוֹר הַצִּיצִית, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וָחוּר וְכוּ' כַּנַּ"ל וְזֶהוּ ( שם), "לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִֹמְחָה וְכוּ', וְהָעִיר שׁוֹשָׁן צָהֲלָה וְשָֹמֵחָה" בְּחִינַת תֹּקֶף הַשִֹּמְחָה שֶׁל הַפּוּרִים, כִּי עִקַּר הַשִֹּמְחָה נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת חוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת לְבוּשׁ מַלְכוּת תְּכֵלֶת וְכוּ', בְּחִינַת צִיצִית כִּי הַחוט של חסד הַנַּ"ל, הוּא בְּחִינַת הַנִּגּוּן שֶׁלֶּעָתִיד, שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַשְֹּמָחוֹת כַּנַּ"ל וְזֶהוּ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה ( מגילה יג), אֶסְתֵּר חוט של חסד מָשׁוּךְ עליהם, כִּי זָכְתָה לְחוט של חסד הַנַּ"ל כַּנַּ"ל:
וְזֶהוּ בְּחִינַת סְעֻדַּת פּוּרִים שֶׁאָז מִצְוָה לֶאֱכֹל וּלְהַרְבּוֹת בִּסְעֻדָּה, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת חוט של חסד הַנַּ"ל נִתְתַּקֵּן הָאֲכִילָה בִּקְדֻשָּׁה, כִּי זוֹכִין שֶׁתִּהְיֶה הָאֲכִילָה בִּבְחִינַת מְזוֹנָא דְּנִשְׁמָתָא עַל-יְדֵי הָרֵיחַ הַטּוֹב שֶׁנִּמְשָׁךְ עַל-יְדֵי הַנִּגּוּן, שֶׁהוּא בְּחִינַת חוט של חסד הַנַּ"ל כַּנַּ"ל וְזֶה בְּחִינַת מָרְדְּכַי, כִּי עַל שֵׁם זֶה נִקְרָא מָרְדְּכַי עַל שֵׁם רֵיחַ הַטּוֹב, בְּחִינַת מֹר דְּרוֹר שֶׁהוּא רֹאשׁ לְכָל הַבְּשָֹמִים וְהָרֵיחוֹת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות ל'), "וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָֹמִים רֹאשׁ מֹר דְּרוֹר" וְכֵן אֶסְתֵּר נִקְרֵאת הֲדַסָּה, בְּחִינַת הָדָס שֶׁמַּעֲלֶה רֵיחַ טוֹב, כִּי הֵם זָכוּ לְהַמְשִׁיךְ בְּחִינַת הַחוט של חסד הַנַּ"ל, שֶׁהוּא קוֹל הַנִּגּוּן הַנַּ"ל הַמַּשְׁקֶה אֶת הַגָּן, שֶׁמִּשָּׁם כָּל הָרֵיחוֹת כַּנַּ"ל, כִּי עַל-יְדֵי הַקּוֹל הַמַּשְׁקֶה אֶת הַגָּן נִכְנַע הָמָן-עֲמָלֵק שֶׁהוּא זוּהֲמַת הַנָּחָשׁ, בְּחִינַת עֲקֵב עֵשָֹו, וכו' עיין שם בפנים…
חוט של חסד ליקוטי תפילות
רבונו של עולם, זכנו ברחמיך הרבים שיהיה לנו כח להתגבר על השנה, שנוכל לנדד שנה מעינינו ללמוד בכל לילה תמיד ששים מסכתות עם הגמרא הקדושה, ללמוד וללמד לשמר ולעשות ולקים, לעסק בהם לשמה. "קומי רני בלילה לראש אשמרות", ועל ידי זה ימשך עלינו חוט של חסד, "יומם יצוה יהוה חסדו, ובלילה שירה עמי תפלה לאל חיי". ותעזר לנו על ידי זה שלא יזיק לנו לעבודתנו שמיעת קול זמרה ונגון משום אדם שבעולם. ואפלו הקולות הפגומים הבאים מצפרים האחוזות בפח אל יהא להם כח להזיק אותנו לבלבל אותנו מעבודתנו,
ואפילו בעת כשצר לאדם חס ושלום, אפילו כשיושבים בעניות ובדחקות חלילה, נזכה גם כן ברחמיך לעסק בתורה ועבודה תמיד, ולא נהיה בטלים מדברי תורה לעולם. ואתה ברחמיך תרחם עלינו ותראה בענינו ודחקנו ועמלנו, ותמשיך עלינו חוט של חסד ברחמיך הרבים ובחסדיך הגדולים וימשך עלינו אור החסד מבקר דאברהם. וכאור בקר יזרח עלינו אור החסד והרחמים והחמלה והחנינה. "יומם יצוה יהוה חסדו, ובלילה שירה עמי תפלה לאל חיי".
ריבונו של עולם בטל כל הדינים מעלי ומעל כל בני ביתי ומעל כל בני ישראל עמך. ואזכה בכל בקר להסתכל על השמים, ותעזרני להמשיך עלי דעת דקדשה על ידי זה, דעת זך וצח, דעת אמתי שאזכה על ידו לשוב אליך באמת, ולהיות כרצונך הטוב באמת מעתה ועד עולם. ויהיה נמשך עלי בכל בקר חוט של חסד מבקר דאברהם, ויקים מקרא שכתוב: "יומם יצוה יהוה חסדו, ובלילה שירה עמי, תפלה לאל חיי". ונאמר: "יהוה בהשמים חסדך, אמונתך עד שחקים". ונאמר: "חדשים לבקרים רבה אמונתך. יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך יהוה צורי וגואלי". אמן ואמן: …