הקדמה לתיקון הכללי

הקדמה והסבר על סגולת התיקון הכללי של רבי נחמן מברסלב :

הקדמה לתיקון הכללי

קישור ל: תיקון הכללי לשמיעה הורדה והדפסה | מאמר על תיקון הברית

התיקון הכללי לקריאה, תיקון הכללי לשמיעה, תיקון הכללי להורדה והדפסה.

מאמרים וליקוטים מתוך הספר "שי למורא", מחשבות והרגשות בעת אמירת התיקון הכללי. שנכתבו בעת אמירת התיקון הכללי באומן סמוך לציונו הקדוש של רבינו נחמן מברסלב. ויש בפירושים על תיקון הכללי – הרבה יסודות יקרים וחשובים לעבודת ה' ואשרי המאמצם.

להורדה והדפסה תיקון הכללי השלם, פירושים על התיקון הכללי.

תיקון הכללי העולמי

הקדמה לתיקון הכללי

אִיתָא בְּלִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן חֵלֶק רִאשׁוֹן סִימָן רה וְזוֹ לשׁוֹנוֹ: תִּקּוּן לְמִקְרֵה לַיְלָה, רַחֲמָנָא לִצְלָן – לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל(א) תְּהִלִּים בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁאֵרַע לוֹ חַס וְשָׁלוֹם [הם הנקראים "תיקון הכללי"]. כִּי יֵשׁ כֹּחַ בַּאֲמִירַת תְּהִלִּים לְהוֹצִיא הַטִּפָּה מֵהַקְּלִפָּה שֶׁלָּקְחָה אוֹתָהּ, כִּי תְּהִלִּים בְּגִימַטְרִיָּא לִילִית עִם הַחֲמֵשׁ אוֹתִיּוֹת שֶׁל שְׁמָהּ, שֶׁהִיא הַמְמֻנָּה עַל זֶה כַּיָּדוּעַ(ב). וְצָרִיךְ לְכַוֵּן בִּשְׁעַת אֲמִירַת תְּהִלִּים, שֶׁתְּהִלִּים בְּגִימַטְרִיָּא תפ"ה, שֶׁהוּא מְכֻוָּן כְּמִסְפַּר הַשְּׁנֵי שֵׁמוֹת אֵל אֱלֹהִים בִּמְלוֹאוֹ, כָּזֶה: אָלֶף לָמֶד, אָלֶף לָמֶד הֵי יוּד מֵם, שֶׁעַל-יְדֵי הַשְּׁנֵי שֵׁמוֹת אֵלּוּ יוֹצְאָה הַטִּפָּה מֵהַקְּלִפָּה. כִּי הַטִּפָּה הִיא בְּחִינַת חֶסֶד וּגְבוּרָה כַּיָּדוּעַ(ג), כִּי יֵשׁ בָּהּ כֹּחַ אֵשׁ וּמַיִם, חֲמִימוּת וְלַחוּת, שֶׁהֵם בְּחִינַת חֶסֶד וּגְבוּרָה(ד), וְעַל יְדֵי הַשְּׁנֵי שֵׁמוֹת אֵל אֱלֹהִים הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת חֶסֶד וּגְבוּרָה כַּיָּדוּעַ(ה), שֶׁהֵם גִּימַטְרִיָּא תְּהִלִּים כַּנַּ"ל, עַליְדֵיזֶה מוֹצִיאִין הַטִּפָּה מִשָּׁם. וְזֶה צָרִיךְ לְכַוֵּן בִּשְׁעַת אֲמִירַת תְּהִלִּים:

וְעַל כֵּן צָרִיךְ לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל,

כִּי יֵשׁ עֲשָׂרָה מִינֵי זִמְרָה, שֶׁהֵם בְּחִינַת הָעֲשָׂרָה לְשׁוֹנוֹת שֶׁנֶּאֱמַר בָּהֶם סֵפֶר תְּהִלִּים, כַּמּוּבָא (בגמרא פסחים קי"ז ובזהר (ו)), שֶׁהֵם: אַשְׁרֵי, וְלַמְנַצֵּחַ, וּמַשְׂכִּיל, וְהַלְלוּיָהּ וְכוּ', עַיֵּן בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י. וְיֵשׁ כֹּחַ בְּכָל לָשׁוֹן וְלָשׁוֹן שֶׁל הָעֲשָׂרָה לְשׁוֹנוֹת הַנַּ"ל לְבַטֵּל כֹּחַ הַקְּלִפָּה הַנַּ"ל, כִּי כָּל אֶחָד מֵאֵלּוּ הַלְּשׁוֹנוֹת הֵם הֶפֶךְ הַקְּלִפָּה הַנַּ"ל. כִּי אַשְׁרֵי הוּא לְשׁוֹן רְאִיָּה וְהִסְתַּכְּלוּת(ז) – הֶפֶךְ הַקְּלִפָּה הַנַּ"ל, שֶׁעִקַּר כֹּחָהּ מִקִּלְקּוּל הָרְאוּת, מִבְּחִינַת (בראשית כד, יז) "וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת", בִּבְחִינַת (שם א, יד) "יְהִי מְאֹרֹת" חָסֵר, וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (תקוני זהר תקון מד דף עט:) 'דָּא לִילִית'.

נִמְצָא שֶׁעִקַּר כֹּחָהּ מִקִּלְקוּל הָרְאִיָּה, וְאַשְׁרֵי שֶׁהוּא לְשׁוֹן רְאִיָּה הוּא הֶפֶךְ מִמֶּנָּה. וְכֵן מַשְׂכִּיל, כִּי הִיא בְּחִינַת 'מְשַׁכֵּל', וּמַשְׂכִּיל הוּא הֶפֶךְ מִזֶּה. וְעִנְיָן זֶה עַיֵּן בְּמָקוֹם אַחֵר (ליקו"מ ח"א סי' יט, ד), כִּי עִקַּר כֹּחָהּ לְהַחֲטִיא אֶת הָאָדָם בְּמִקְרֶה, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא עַליְדֵי לְשׁוֹן תַּרְגּוּם, שֶׁהוּא בְּחִינַת מַשְׂכִּיל עַל יְדֵי תֻּרְגְּמָן (פסחים קיז), שֶׁהוּא מְערָב טוֹב וָרַע, לִפְעָמִים 'מְשַׁכֵּל' וְלִפְעָמִים 'מַשְׂכִּיל' עַיֵּן שָׁם.

וְכֵן הַלְלוּיָהּ – הֶפֶךְ הַקְּלִפָּה, שֶׁשְּׁמָהּ 'לִילִית', עַל שֵׁם שֶׁהִיא מְיַלֶּלֶת בִּילָלָה תָּמִיד, וְ'הַלֵּל' הֶפֶךְ יְלָלָה, כִּי אוֹתִיּוֹת הַלְּלִי הֵם הֶפֶךְ יְלָלָה. וְהַשְּׁאָר לא פֵּרֵשׁ. גַּם הַטִּפָּה בָּאָה מֵהַדַּעַת שֶׁהוּא בְּחִינַת חֶסֶד וּגְבוּרָה כַּיָּדוּעַ(יב), כִּי גַּם הַטִּפָּה הִיא בְּחִינַת חֶסֶד וּגְבוּרָה כַּנַּ"ל, וְיָדוּעַ שֶׁהַדַּעַת הוּא בְּחִינַת חֲמִשָּׁה חֲסָדִים וְחָמֵשׁ גְּבוּרוֹת(יג), עַל כֵּן צָרִיךְ לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל. וְזֶה בְּחִינַת (תהלים לב) "לְדָוִד מַשְׂכִּיל אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע" רָאשֵׁי-תֵבוֹת "נאף", שֶׁהוּא נִכְנָע עַל יְדֵי בְּחִינַת "לְדָוִד מַשְׂכִּיל", דְּהַיְנוּ תְּהִלִּים; עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ:

וּבְלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא (סימן צב) אִיתָא בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן:

תִּקּוּן לְמִקְרֵה לַיְלָה, חַס וְשָׁלוֹם , לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, כַּמְבאָר בַּסֵּפֶר הָרִאשׁוֹן (בְּסִימָן רה) עַיֵּן שָׁם הָעִנְיָן וְכוּ'.

וְדַע, כִּי זֶה הָעִנְיָן שֶׁל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה הַנַּ"ל, שֶׁהֵם כְּנֶגֶד פְּגָם הַנַּ"ל, הוּא מְרֻמָּז בִּפְסוּקִים אֵלּוּ:
בְּרָכָה – "אֲבָרֵךְ אֶת ה' אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת" וְכוּ' (תְּהִלִּים ט"ז).
אַשְׁרֵי – "אַשְׁרֵי נְשׂוּי פֶּשַׁע כְּסוּי חַטָּאָה" (שָׁם ל"ב). מַשְׂכִּיל – "וּמֵה' אִשָּׁה מַשְׂכָּלֶת" (מִשְׁלֵי י"ט).
שִׁיר – "בַּלַּיְלָה שִׁירה עִמִּי" (תְּהִלִּים מ"ב). נִצּוּחַ – "לַמְנַצֵּחַ אַל תַּשְׁחֵת" (שָׁם נ"ט).
נִגּוּן – "אֶזְכְּרָה נְגִינָתִי בַּלָּיְלָה". (שָׁם ע"ז).
תְּפִלָּה – "הֲיֵאָכֵל תָּפֵל מִבְּלִי מֶלַח" (אִיּוֹב ו) (עַיֵּן רַשִׁ"י שָׁם וְע' תִּקּוּן מז).
הוֹדוּ -"פֶּן תִּתֵּן לַאֲחֵרִים הוֹדֶךָ" (מִשְׁלֵי ה).
מִזְמוֹר – "הַנּוֹתֵן זְמִירוֹת בַּלָּיְלָה" (אִיּוֹב ל"ה).
הַלְלוּיָהּ – "אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל" (מִשְׁלֵי ל"א),
וְהָבֵן הֵיטֵב רְמָזִים אֵלּוּ:

מתי לומר תיקון הכללי ?

וְדַע, כִּי אֵלּוּ הֵם הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל שֶׁצְּרִיכִים לְאָמְרָם בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, שֶׁאֵרַע לוֹ מִקְרֶה בִּלְתִּי טָהוֹר, חַס וְשָׁלוֹם: טז, לב, מא, מב, נט, עז, צ, קה, קלז, קן. וְאֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הֵם תִּקּוּן גָּדוֹל מְאֹד מְאֹד לָעִנְיָן הַנַּ"ל. וּמִי שֶׁזּוֹכֶה לְאָמְרָם בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, אֵין צָרִיךְ לִפְחֹד עוֹד כְּלָל מִפְּגָם הַנּוֹרָא שֶׁל הַמִּקְרֶה חַס וְשָׁלוֹם, כִּי בְּוַדַּאי נִתְתַּקֵּן עַליְדֵיזֶה ; עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ בְּקִצּוּר:

וְאִיתָא בְּשִׂיחוֹת הָרַ"ן סִימָן קמא בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן:

דַּע אָחִי, כִּי בִּתְחִלָּה אָמַר הוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הַתּוֹרָה הַמַּתְחֶלֶת: "תִּקּוּן לְמִקְרֵה לַיְלָה" כַּנִּדְפַּס בַּסֵּפֶר הָרִאשׁוֹן בְּסִימָן ר"ה. וּבִתְחִלָּה בְּעֵת שֶׁהִתְחִיל לְגַלּוֹתָהּ לא הָיִיתִי לְפָנָיו אָז, אַךְ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ זִכַּנִי וּבָאתִי אֶצְלוֹ סָמוּךְ מְאֹד לְאוֹתָהּ הָעֵת שֶׁהִתְחִיל לְגַלּוֹתָהּ. וְסִפֵּר לִי אֶחָד בִּשְׁמוֹ הַתּוֹרָה הַנַּ"ל כְּפִי מַה שֶׁשְּׁמָעָהּ מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ.

וּבְתוֹךְ כָּךְ, בְּאוֹתָהּ הַשָּׁעָה שֶׁשָּׁמַעְתִּי מִפִּי אַחֵר בִּשְׁמוֹ הַתּוֹרָה הַנַּ"ל, בְּתוֹךְ כָּךְ סִבֵּב הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁדִּבַּרְתִּי עִמּוֹ מִזֶּה וְחָזַר וַאֲמָרָהּ לְפָנַי בְּקִצּוּר כַּנַּ"ל. וּבְאוֹתָהּ הָעֵת שֶׁגִּלָּה הַתּוֹרָה הַנַּ"ל, לֹא גִּלָּה אָז אֵיזֶה קַפִּיטְלִיךְ לוֹמַר, רַק אָמַר סְתָם לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְלַךְ תְּהִלִּים לְתִקּוּן הַנַּ"ל. וְשָׁמַעְתִּי מִפִּיו הַקָּדוֹשׁ אָז שֶׁאָמַר, שֶׁהָיָה רָאוּי לְגַלּוֹת אֵיזֶה הֵם עֲשָׂרָה קַפִּיטְלַךְ תְּהִלִּים שֶׁצְּרִיכִין לוֹמַר, אַךְ אֵיזֶה שֶׁהֵם עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁיּאמְרוּ הֵם תִּקּוּן לָזֶה, כִּי כָּל עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, אֵיזֶה שֶׁהֵם, כֻּלָּם הֵם כְּנֶגֶד עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם תִּקּוּן לְהַנַּ"ל:

התיקון הראשון לפגם הברית הוא מקווה

וְאָז בְּעֵת שֶׁגִּלָּה הַתּוֹרָה הַנַּ"ל, אָמַר בִּתְחִלָּה, שֶׁתִּקּוּן הָרִאשׁוֹן הוּא הַמִּקְוֶה, שֶׁצְּרִיכִין לִטְבֹּל בַּמִּקְוֶה (וְאָמַר בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: דָּאס עֶרְשְׁטֶי אִיז מִקְוֶה), וְאַחַרכָּךְ גִּלָּה הַתִּקּוּן הַנַּ"ל, לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים כַּנַּ"ל. גַּם פַּעַם אַחַת אָמַר שֶׁצְּרִיכִין לִזָּהֵר מְאֹד לִטְבֹּל בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁיִּהְיֶה הָאָדָם בִּלְתִּי טָהוֹר, וַאֲפִלּוּ אִם לא יוּכַל לִטְבֹּל בַּבּקֶר, עַל כָּל פָּנִים יִטְבֹּל בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם אֲפִלּוּ לִפְנוֹת עֶרֶב, כִּי צְרִיכִין לִזָּהֵר מְאֹד לִטְבֹּל בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם דַּיְקָא (וְעַיֵּן בְּסוֹף סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת שֶׁאָמַר, שֶׁטּוֹב מְאֹד לִטְבֹּל תֵּכֶף וּמִיָּד וְכוּ', עַיֵּן שָׁם):

סיפור התגלגלות התגלות התיקון

אַחַר כָּךְ, אַחַר שֶׁעָבְרוּ קָרוֹב לְאַרְבַּע שָׁנִים, וּמַה שֶּׁעָבַר בְּאֵלּוּ הַשָּׁנִים יִקְצְרוּ רִבְבוֹת יְרִיעוֹת לְסַפֵּר, וּכְבָר הָיָה לוֹ הַחוֹלַאַת שֶׁלּוֹ שֶׁנִּסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ, וּכְבָר חָזַר מִלֶּמְבֶּרְגְּ; פַּעַם אַחַת בַּחֹרֶף שָׁכַב עַל מִטָּתוֹ, וַאֲנַחְנוּ עָמַדְנוּ לְפָנָיו, וְהִתְחִיל לְדַבֵּר מֵעִנְיַן הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, שֶׁהֵם תִּקּוּן לְהַנַּ"ל.

וְאָז צִוָּה עָלַי לִכְתּב עַל הַנְּיָר הַפְּסוּקִים שֶׁמְּרֻמָּז בָּהֶם הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה, שֶׁהֵם תִּקּוּן לְהַנַּ"ל, וְיָשַׁבְתִּי לִכְתּׁב, וּמִפִּיו יִקְרָא אֵלַי' וְגִלָּה לִי הַפְּסוּקִים וּכְתַבְתִּים עַל הַסֵּפֶר כַּאֲשֶׁר הֵם נִדְפָּסִים (בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא סִימָן צ"ב הַנַּ"ל). וְאָז גִּלָּה דַּעְתּוֹ שֶׁרְצוֹנוֹ לְגַלּוֹת בִּפְרָטִיּוּת אֵיזוֹ הֵם הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁצְּרִיכִים לוֹמַר בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם, וְהָיִינוּ עוֹמְדִים וּמְצַפִּים שֶׁיְּגַלֶּה לָנוּ, וְלא זָכִינוּ. מִיָּד אַחַר כָּךְ נָסַעְנוּ מֵאִתּוֹ:

וְאַחַר כָּךְ הָיִיתִי אֶצְלוֹ בְּאֵיזֶה שַׁבָּת,

וְהִזְמִין הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁרָאִיתִי בְּעֵינַי כְּתִיבַת יָדוֹ הַקָּדוֹשָׁה, שֶׁכְּבָר רָשַׁם לְעַצְמוֹ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים שֶׁצְּרִיכִין לוֹמַר, אַךְ לא הָיָה מִדֶּרֶךְ אֶרֶץ שֶׁאֶקַּח כְּתַב יָדוֹ בְּעַצְמִי בְּלִי רְשׁוּתוֹ, וְרָצִיתִי לְתָפְסָם בְּמֹחִי בְּעַל פֶּה, וְלא יָכֹלְתִּי, מֵחֲמַת אֵימַת רַבִּי פֶּן יַקְפִּיד, כִּי בָּאתִי לְחַדְרוֹ וּמָצָאתִי כְּתַב יָדוֹ הַנַּ"ל, וְהִסְתַּכַּלְתִּי בּוֹ בְּלא רְשׁוּתוֹ. (כִּי הַמַּעֲשֶׂה הַזֹּאת הָיְתָה בְּשַׁבַּת פָּרָשַׁת שְׁקָלִים שְׁנַת תקע, שֶׁהוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה יָצָא מֵחַדְרוֹ וְנִכְנַס לַבַּיִת הַגָּדוֹל שֶׁלּוֹ בְּעֵת קְרִיאַת הַתּוֹרָה, וְאָז נִכְנַסְתִּי בְּחַדְרוֹ וְרָאִיתִי כְּתַב יָדוֹ הַנַּ"ל). וְאַחַר כָּךְ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, בְּעֵת שֶׁלָּקַחְתִּי רְשׁוּת מֵאִתּוֹ לָשׁוּב לְבֵיתִי, דִּבַּרְתִּי עִמּוֹ, וְשָׁאַלְתִּי מִמֶּנּוּ שֶׁיְּגַלֶּה לִי עֲשָׂרָה קַפִּיטְל הַנַּ"ל, כִּי יָדַעְתִּי שֶׁכְּבָר הֵם נִרְשָׁמִים אֶצְלוֹ כַּנַּ"ל, וְלֹא רָצָה, וְאָמַר שֶׁיִּהְיֶה עֵת אַחֵר לָזֶה וְהָלַכְתִּי מֵאִתּוֹ:

אַחַר כָּךְ סָמוּךְ לְאוֹתָהּ הָעֵת, בְּעֵת שֶׁהָיִיתִי אֲנִי בְּבֵיתִי בְּנֶעמְרוֹב, אָז גִּלָּה הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים לִפְנֵי הָרַב דְּפה בְּרֶסְלַב וְלִפְנֵי חֲבֵרִי רַבִּי נַפְתָּלִי מִנֶּעמְרוֹב, וְיִחֵד אוֹתָם לְעֵדוּת עַל זֶה, וְכָךְ אָמַר לָהֶם: הֱיוֹת בְּעִנְיָן זֶה הַיָּדוּעַ (הַיְנוּ עִנְיַן מִקְרֵה לַיְלָה חַס וְשָׁלוֹם) נִלְכָּדִים בְּוַדַּאי שְׁלשָׁה חֶלְקֵי הָעוֹלָם, אֲנִי לוֹקֵחַ אֶתְכֶם לְעֵדוּת. וְתֵדְעוּ שֶׁאֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים מוֹעִילִים מְאֹד מְאֹד לְתִקּוּן קְרִי, וְהֵם תִּקּוּן גָּמוּר וּמוֹעִיל מְאֹד מְאֹד. וְיֵשׁ מִי שֶׁיִּקְרֶה לוֹ עַל יְדֵי רִבּוּי אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה, אוֹ עַל יְדֵי חֻלְשָׁה וַעֲיֵפוּת, אוֹ עַל יְדֵי שֶׁאֵינוֹ שׁוֹכֵב כָּרָאוּי, וְכָל זֶה אֵינוֹ כְּלוּם (וְהוּא כְּמוֹ תִּינוֹק שֶׁמַּשְׁתִּין בַּשֵּׁנָה).

גַּם יֵשׁ

שֶׁשּׁוֹמְרִים אוֹתוֹ מִלְּמַעְלָה וְנִצּוֹל מִן הַמִּקְרֶה, אוֹ שֶׁהַמָּזָּל שׁוֹמֵר אוֹתוֹ וְנִצּוֹל. גַּם לִפְעָמִים נִדְמֶה לְהָאָדָם בְּשֵׁנָה בַּחֲלוֹם כְּאִלּוּ הוּא נוֹפֵל וְאַחַר כָּךְ מִתְעוֹרֵר מִשְּׁנָתוֹ, גַּם זֶה מִן הַשָּׁמַיִם שֶׁמַּצִּילִין אוֹתוֹ מִזֶּה. רַק מִי שֶׁיִּקְרֶה לוֹ חַס וְשָׁלוֹם מֵחֲמַת הִרְהוּרִים, מִזֶּה נִבְרָאִים מַמָּשׁ קְלִפּוֹת חַס וְשָׁלוֹם, כַּמְבֹאָר בַּסְּפָרִים (זֹּהַר בְּרֵאשִׁית יט. וְעוֹד).  אֲבָל מִי שֶׁיֹּאמַר בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, בְּוַדַּאי יְתַקֵּן בָּזֶה מְאֹד מְאֹד.

וְכַמָּה וְכַמָּה צַדִּיקִים גְּדוֹלִים שֶׁרָצוּ לַעֲמֹד עַל עִנְיָן זֶה, וְנִתְיַגְּעוּ לִמְצֹא לָזֶה תִּקּוּן גָּמוּר, וּקְצָתָם לֹא יָדְעוּ כְּלָל מַהוּ עִנְיָן זֶה, וּקְצָתָם הִתְחִילוּ לֵידַע קְצָת בְּעִנְיַן תִּקּוּן זֶה, וְנִסְתַּלְּקוּ לְעוֹלָמָם בְּאֶמְצַע עָסְקָם בָּזֶה וְלֹא גָּמְרוּ, וְלִי עָזַר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ שֶׁזָּכִיתִי לַעֲמֹד עַל זֶה בִּשְׁלֵמוּת.

וְעִנְיַן תִּקּוּן זֶה עַל יְדֵי אֲמִירַת הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הַנַּ"ל, הוּא דָּבָר חָדָשׁ לְגַמְרֵי, חִדּוּשׁ נִפְלָא! כִּי הוּא תִּקּוּן נִפְלָא וְנוֹרָא מְאֹד מְאֹד (עַיֵּן לְמַטָּה). וּמִי שֶׁיּוּכַל לֵילֵךְ לַמִּקְוֶה וְאַחַר כָּךְ יֹאמְרֵם בְּוַדַּאי מַה טּוֹב;

אַךְ אֲפִלּוּ אִם הוּא אָנוּס שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִטְבֹּל, כְּגוֹן שֶׁהוּא חוֹלֶה, אוֹ שֶׁהוּא בַּדֶּרֶךְ [בְּמָקוֹם שֶׁאֵין מִקְוֶה וְנָהָר], אַף עַל פִּי כֵן אִם יֹאמְרֵם – אַשְׁרֵי לוֹ, כִּי הֵם תִּקּוּן גָּדוֹל וְנוֹרָא מְאֹד. וְאִם יֹאמְרֵם בְּכַוָּנָה כָּרָאוּי – בְּוַדַּאי מַה טוֹב. אַךְ גַּם הָאֲמִירָה בְּעַצְמָהּ מְסֻגָּל מְאֹד.

וְאָמַר:

כִּי לא נוֹדַע זֹאת מִיּוֹם בְּרִיאַת הָעוֹלָם. מִסְּתָמָא הָיִיתִי רוֹצֶה לְבַטֵּל זֹאת לְגַמְרֵי, אַךְ אִי אֶפְשָׁר זֹאת לֹא בְּגַשְׁמִיּוּת וְלֹא בְּרוּחָנִיּוּת. בְּגַשְׁמִיּוּת אִי אֶפְשָׁר, כִּי הָיָה צָרִיךְ לְבַטֵּל וּלְשַׁנּוֹת הַטֶּבַע שֶׁל כְּלָלִיּוּת בְּנֵי הָאָדָם בִּתְמִידוּת, וְזֶה דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר,

כִּי אֲפִלּוּ משֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְכַיּוֹצֵא, שֶׁבִּטְּלוּ הַטֶּבַע, הָיָה רַק לְפִי שָׁעָה וּבְדָבָר פְּרָטִי, כְּגוֹן קְרִיעַת יַם סוּף, אוֹ בְּקִיעַת הַיַּרְדֵּן וְכַיּוֹצֵא, שֶׁהָיָה רַק לְפִי שָׁעָה, אֲבָל לְבַטֵּל הַטֶּבַע שֶׁל כְּלָלִיּוּת בְּנֵי אָדָם, כִּי כָּל אֶחָד וְאֶחָד בְּהֶכְרֵחַ לְבַטֵּל וּלְשַׁנּוֹת הַטֶּבַע אֶצְלוֹ, וְגַם צָרִיךְ לְבַטֵּל וּלְשַׁנּוֹת הַטֶּבַע תָּמִיד, וְזֶה דָּבָר שֶׁאִי אֶפְשָׁר. וְגַם בְּרוּחָנִיּוּת אִי אֶפְשָׁר וְכוּ'. אַךְ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל הֵם דָּבָר נִפְלָא וְיָקָר וּמוֹעִיל מְאֹד:

רבי נחמן מברסלב לקח עדים להבטחתו

גַּם יִחֵד אוֹתָם לְעֵדוּת, וְאָמַר, שֶׁגַּם כִּי יִמְלְאוּ יָמָיו, אֲזַי אַחַר הִסְתַּלְּקוּתוֹ, מִי שֶׁיָּבוֹא עַל קִבְרוֹ וְיֹאמַר שָׁם אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים (התיקון הכללי) הַנַּ"ל, וְיִתֵּן פְּרוּטָה לִצְדָקָה, אֲפִלּוּ אִם גָּדְלוּ וְעָצְמוּ עֲווֹנוֹתָיו וַחֲטָאָיו מְאֹד מְאֹד חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי אֶתְאַמֵּץ וְאֶשְׁתַּדֵּל לָאֹרֶךְ וְלָרֹחַב לְהוֹשִׁיעוֹ וּלְתַקְּנוֹ. וְאָמַר בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: אִיךְ וֶועל מִיךְ לֵייגִין אִין דֶער לֵיינְג אוּן אִין דֶער בְּרֵייט אִיךְ זָאל אִיהְם אַ טוֹבָה טָאן, בַּיי דִי פֵּאוֹת וֶועל אִיךְ אִיהְם אַרוֹיס צִיהֶען פוּן דֶעם שְׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת (אֶשְׁתַּטֶּחַ לָאוֹרֶךְ ולָרוֹחַב לְהֵטִיב עִמּוֹ. בִּפְאוֹתָיו אֶמְשְׁכֵהוּ וְאוֹצִיאֵהוּ מִשְּׁאוֹל תַּחְתִּיּוֹת).

הבטחת רבינו לתיקון הברית

וַאֲנִי חָזָק מְאֹד בְּכָל הַדְּבָרִים שֶׁלִּי, אַךְ בָּזֶה אֲנִי חָזָק בְּיוֹתֵר, שֶׁאֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל מוֹעִילִים מְאֹד מְאֹד, וְאֵלּוּ הֵן הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים: טז, לב, מא, מב, נט, עז, צ, קה, קלז, קנ, כַּאֲשֶׁר כְּבָר נִדְפְּסוּ כַּמָּה פְּעָמִים וְכוּ'. וְיֹאמְרֵם כַּסֵּדֶר שֶׁהֵם כְּתוּבִים בַּתְּהִלִּים. וְאָמַר שֶׁהוּא "תִּקּוּן הַכְּלָלִי", כִּי כָּל עֲבֵרָה יֵשׁ לָהּ תִּקּוּן מְיֻחָד אֲבָל תִּקּוּן הַנַּ"ל הוּא תִּקּוּן הַכְּלָלִי.

גַּם אָמַר אָז שֶׁעִנְיָן הַנַּ"ל שֶׁל אֵלּוּ עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, יֹאמְרוּ וִיגַלּוּ בִּפְנֵי הַכֹּל. וְאָמַר, אַף-עַל-פִּי שֶׁהוּא דָּבָר קַל לוֹמַר עֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים, אַף-עַל-פִּי-כֵן גַּם זֶה יִהְיֶה כָּבֵד מְאֹד לְקַיֵּם. וְכֵן נִתְקַיֵּם עַתָּה בַּעֲווֹנוֹתֵינוּ הָרַבִּים שֶׁמֵּחֲמַת רִבּוּי הַמַּחֲלקֶת רֹב הֶהָמוֹן רְחוֹקִים מְאֹד לְקַיֵּם זֹאת, וְהוּא זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה הוֹדִיעַ כָּל זֹאת מִקֹּדֶם, וַאֲנַחְנוּ עָשִׂינוּ מַה שֶּׁמֻּטָּל עָלֵינוּ, לְהוֹדִיעַ הַתִּקּוּן לְכָל הֶחָפֵץ לְהִתְתַּקֵּן, וְכָל אֶחָד הַטּוֹב בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה, הַשּׁוֹמֵעַ יִשְׁמַע, וְהֶחָדֵל יֶחְדַּל, וַאֲנַחְנוּ אֶת נַפְשֵׁנוּ הִצַּלְנוּ:

הערה :

וּמַה שֶּׁהָרַב בַּעַל הַמְחַבֵּר 'סֵדֶר תִּקּוּן שַׁבָּת' מְבִיאָם בְּשֵׁם סֵפֶר 'עֲשָׂרָה הִלּוּלִים', זֶה אֵינוֹ, כִּי יְדִידִי הַקּוֹרֵא, עַיֵּן נָא בְּסֵפֶר 'תִּקּוּן מוֹעֵד' וְתִרְאֶה שֶׁמּוּבָאִים שָׁם בְּפֵרוּשׁ בְּשֵׁם רַבֵּנוּ הָרַב רַבִּי נַחְמָן זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וְכֵן בְּכַמָּה סְפָרִים יֵשׁ שֶׁמּוּבָאִים שָׁם בְּשֵׁם רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה; וְגַם נַסֵּה נָא וְחַפֵּשׂ בְּכָל הַסְּפָרִים שֶׁמּוּבָאִים שָׁם שֶׁלּא בְּשֵׁם רַבֵּנוּ, וְתִרְאֶה שֶׁכֻּלָּם נִדְפְּסוּ אַחַר פְּטִירַת רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, שֶׁנִּפְטַר תְּחִלַּת שְׁנַת תקע"א בְּחוֹל הַמּוֹעֵד סֻכּוֹת. וְאֶפְשָׁר שֶׁהָרַב הַנַּ"ל וְכַיּוֹצֵא, מִגֹּדֶל תְּשׁוּקָתָם לְזַכּוֹת בָּהֶם אֶת הָרַבִּים בְּתִקּוּן גָּדוֹל כָּזֶה, וְיָדְעוּ שֶׁיֵּשׁ שֶׁנִּמְצָאִים מִתְנַגְּדִים וְחוֹלְקִים עַל רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, עַל-כֵּן קִיְּמוּ בְּנַפְשָׁם מַאֲמַר חֲכָמֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (יְבָמוֹת סה:) שֶׁמֻּתָּר לְשַׁנּוֹת בִּדְבַר הַשָּׁלוֹם, וּבִפְרָט בְּדָבָר גָּדוֹל וְתִקּוּן כָּזֶה.

וְעַתָּה בִּין תָּבִין שֶׁצָּדְקוּ הַנֶּאֱמַר לְעֵיל שֶׁהֵם תִּקּוּן חָדָשׁ לְגַמְרֵי, וְלא יָדַע מִזֶּה שׁוּם נִבְרָא מִימוֹת עוֹלָם, וְתֹאמְרֵם בְּשֵׁם רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, בִּכְדֵי שֶׁשִּׂפְתוֹתָיו יִהְיוּ דּוֹבְבוֹת וְכוּ' (סַנְהֶדְרִין צ:), אֲשֶׁר כָּל הַצַּדִּיקִים מִתְגַּעְגְּעִים לָזֶה, וּמִזֶּה אֲשֶׁר אִלְּצוּנִי לְגַלּוֹת כָּל הַנַּ"ל. וּזְכוּתוֹ יַעֲמד לָנוּ, וּמִכָּל פְּגָמֵינוּ וְצָרוֹתֵינוּ יְתַקְּנֵנוּ וְיוֹשִׁיעֵנוּ, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

וּמְבֹאָר גַּם בְּהַשִּׂיחוֹת שֶׁאַחַר הַ"סִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת",

שֶׁהִזְהִיר לַאֲנָשָׁיו, שֶכְּשֶיִּקְרֶה לָהֶם מִקְרֶה בִּלְתִּי טָהוֹר חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁיֵּלְכוּ תֵּכֶף וּמִיָּד לְמִקְוֶה לִטְבֹּל, כִּי עַל-יְדֵי הַמִּקְרֶה חַס וְשָׁלוֹם נַעֲשֶׂה מַה שֶּׁנַּעֲשֶׂה, עַל-כֵּן טוֹב מְאֹד שֶׁקֹּדֶם שֶׁמַּתְחִיל לְהֵעָשׂוֹת מִזֶּה אֵיזֶה דָּבָר חַס וְשָׁלוֹם, שֶׁיַּקְדִּים עַצְמוֹ הָאָדָם וַיִּטְבֹּל וִיטַהֵר עַצְמוֹ:

וְהִזְהִיר מְאֹד לְבַל יִתְפַּחֵד הָאָדָם מִזֶּה כְּלָל,

כִּי הַפַּחַד וְהַדְּאָגוֹת וְהַמָּרָה-שְׁחוֹרָה בְּעִנְיָן זֶה מַזִּיק מְאֹד מְאֹד, בִּפְרָט אַחַר שֶׁגִּלָּה אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הַנַּ"ל (התיקון הכללי) אָז אָמַר שֶׁמִּי שֶׁיִּזְכֶּה לְקַיֵּם זֹאת, לוֹמַר אֵלּוּ הָעֲשָׂרָה קַפִּיטְל תְּהִלִּים הַנַּ"ל בְּאוֹתוֹ הַיּוֹם שֶׁיִּקְרֶה לוֹ חַס וְשָׁלוֹם, אֲזַי בְּוַדַּאי יְתֻקַּן חֶטְאוֹ, וְשׁוּב אַל יִדְאַג כְּלָל.

גַּם הָיָה מִתְלוֹצֵץ מֵאֵלּוּ הַחֲסִידִים וְהַיְרֵאִים, שֶׁכְּשֶׁמַּגִּיעַ לָהֶם אֵיזֶה הִרְהוּר, אֲזַי הֵם מִתְפַּחֲדִים שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ לִידֵי מִקְרֶה חַס וְשָׁלוֹם, וּמֵחֲמַת זֶה הֵם רְגִילִים בְּהֶתֵּר, מֵחֲמַת פַּחַד שֶׁלֹּא יָבוֹאוּ לִידֵי מִקְרֶה. וְהוּא, זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, הָיָה מִתְלוֹצֵץ מִזֶּה, וְעִקַּר כַּוָּנָתוֹ הָיָה שֶׁהָאָדָם צָרִיךְ לִבְלִי לְהִתְפַּחֵד וּלְהִתְיָרֵא כְּלָל מִדְּבָרִים כָּאֵלּוּ, וְלִבְלִי לַחֲשֹׁב מַחֲשָׁבוֹת כְּלָל בְּעִנְיָן זֶה, רַק יִהְיֶה כְגִבּוֹר חַיִל לַעֲמֹד כְּנֶגֶד תַּאֲוָתוֹ וְיַסִּיחַ דַּעְתּוֹ מִזֶּה לְגַמְרֵי, וְאַל יִתְפַּחֵד כְּלָל, וַה' הַטּוֹב בְּעֵינָיו יַעֲשֶׂה עִמּוֹ, מַה שֶּׁהוּא יִתְבָּרַךְ חָפֵץ:

וְרָמַז בִּדְבָרָיו,

שֶׁזֶּה הָיָה בְּחִינַת פְּגָם שֶׁל דָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם בְּבַת-שֶׁבַע וְכוּ', וְלֹא בֵּאֵר הַדָּבָר הֵיטֵב, וּמְאֹד מְאֹד צְרִיכִין לְהִתְחַזֵּק בְּשִׂמְחָה תָמִיד, וְאַל יִפֹּל בְּדַעְתּוֹ כְּלָל מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם, אַף אִם יַעֲבֹר עָלָיו מָה, וְאִם יִהְיֶה חָזָק בְּדַעְתּוֹ, וְלֹא יִתְפַּחֵד כְּלָל, וְלֹא יַחֲשֹׁב מַחֲשָׁבוֹת כְּלָל (שֶׁקּוֹרִין אִיבֶּער טְרַאכְטִין) וְיֵלֵךְ בְּתֻמּוֹ בְּשִׂמְחָה, יִזְכֶּה לַסּוֹף לַעֲבֹר עַל הַכֹּל בְּשָׁלוֹם, וּדְבָרִים כָּאֵלּוּ אִי אֶפְשָׁר לְבָאֵר בִּכְתָב, וְעָרוּם יָבִין לַאֲשׁוּרוֹ:

גַּם בְּלֹא זֶה הִזְהִיר מְאֹד לִהְיוֹת רָגִיל בִּטְבִילַת מִקְוֶה, וְאָמַר, שֶׁבַּיָּמִים שֶׁאֵין אוֹמְרִים בָּהֶם תַּחֲנוּן, כְּגוֹן בְּיוֹמֵי דְּנִיסָן וְכַיּוֹצֵא, הַמּוּבָאִים בְּשֻׁלְחָן עָרוּךְ אֹרַח חַיִּים, צְרִיכִין לִהְיוֹת רָגִיל בְּיוֹתֵר בִּטְבִילַת מִקְוֶה. כֵּן נִזְכֶּה לְקַיֵּם כָּל דְּבָרָיו בֶּאֱמֶת וּבְתָמִים, אָמֵן כֵּן יְהִי רָצוֹן:

קרדיט לאתר הרשמי של תיקון הכללי לקריאה והדפסה

כנסו לקריאת עשרה מזמורים תהילים – התיקון הכללי

רוצה להגמל מהשגעון הזה של אוננות ? כנס – תפילה ועיצות להגמל

תיקון הכללי תפילה קצרה שאחרי התיקון

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה